måndag 22 december 2008

Kall rapport från Distriktet

Vi kände det redan i går kväll. Vinden började friska i samtidigt som temperaturen började sjunka. Och när vi vaknade upp i morse var det fortfarande blåsigt och fem minusgrader. Riktigt, rikigt kallt för att vara här i DC. Enligt min ömma moder, som jag precis pratade med via telefonledningen, är det för närvarande exakt tio grader varmare i Stockholmstrakten.

Det gamla hus vi bor i är oerhört illa isolerat. Det blåser in överallt, det är sprickor och glipor och fönstren är ett skämt - enkelglas och i många fall omöjliga att stänga ordentligt. Vilket innebär att värmepannan går för fullt och att elementen i huset i princip är rödglödgade.

Mitt skrivbord står precis vid ett av dessa glödande element och jag har tvingats flytta bort bordet en dryg meter för att inte få brännskador. samtidigt är det bara 16 grader i resten av rummet...

Annars är det vackert ute med klarblå himmel. En dag som gjord för julklappsshopping helt enkelt.

3 kommentarer:

Taina sa...

Hej igen!

Det är intressant att läsa din blogg. Känner igen mig i mycket av det du skriver och denna gång är det isolering av hus!Trots att vi bor i CT där det kan bli riktigt kallt så är husen många gånger en STOR fin fasad. Ställer ett ljus vid fönstret och det blåser ut av sig självt pga drag, haha. Jag har lärt mig att dra på mig stora tröjor inomhus samt ett par sköna tofflor på fötterna.

Förresten, hur gick det med risgrynsgröten?

Peter sa...

Julgröten blev kanon! Du har redan fått ett tack i ett inlägg häromdagen... Och kul att du gillar att titta in på bloggen. Vad sysslar du med på den här sidan Atlanten då? Vill du inte skriva offentligt kan du alltid mejla; peter.andreasson@yahoo.com. Gott nytt år!

Taina sa...

Hej!
Ja, hur hamnar man här? Min man är här som expat och vi jobbar båda åt SKF. Vi har 2 barn med oss hit, en som går på high school och en i Kindergarten. Jag vet, ett stort hopp! De trivs bra i skolan. Väldigt mycket läxor dock och jag är övertygad om att amerikanska barn måste få de starkaste ryggarna i världen med tanke på ryggsäckar som fylls med de tjockaste böckerna jag sett på länge. Trodde att jag hamnat i ett modernt samhälle med mac book och internet för barn. Skolorna här vi bor är riktigt bra dock. Idag återgick de till skolan och vi missade en sk 90 minutes delay due to slippery roads och en av döttrarna hade gärna kunna tänka sig en stund till i sängen än en tjatande mamma!
Ha det!