fredag 5 oktober 2007

Ljudföroreningar

Min äldste son, som bor i vår lägenhet i Stockholm, jobbar sedan en tid i akustik- och ljudisoleringsbranschen (jo, det finns en sådan. Den är liten men den finns). Jag kan bara konstatera att det finns en del att göra inom det området i det här landet.

Jag har precis varit och hämtat lillgrabben på hans Montessoriförskola. På gräsplanen utanför höll de på att montera ett större partytält inför den stundande helgen. För att slå ner fästpinnarna användes en monstermaskin som lät som en överdimensionerad slagborr. Det var direkt plågsamt högt, ända var vi runt 30 meter ifrån maskinen. Ingen av arbetarna, som höll i monstret, hade hörselskydd.

Överhuvudtaget dånar det ofantligt i DC. Alla lastbilar saknar uppenbarligen ljudisolering, gräsklippare och andra maskiner bullrar otroligt mycket, dammsugare och AC-anläggningar ger en tinnitus och brandbilarnas dån när de drar fram ska man inte tala om. Till råga på allt skriker alla när de pratar - vilket naturligtvis har sin förklaring eftersom man måste överrösta bakgrundsdånet. Sannolikt har alla dessutom större eller mindre hörselskador.

Saken förvärras av att man i stor utsträckning saknar bullerdämpande material i allmänna lokaler, som i restauranger, kaféer, butiker och skolsalar.

Jag vet från mitt förra jobb att det finns ett belagt samband mellan t ex hjärt-och kärlsjukdomar och buller. Den kunskapen börjar så sakteliga också bli mer allmänt känd också här. För ett par veckor sedan hade Washington Post en stor artikel om ljudföroreningar. Motsvarigheten till miljöförvaltningen här i DC har nyligen skärpt riktlinjerna för buller i allmänna miljöer. Man har även ändrat sophämtningen så att de oerhört bullriga sopbilarna inte börjar köra på gatorna förrän kl 7 på morgonen.

Men fortfarande finns det väldigt mycket att göra för att få ner det omgivande dånet. Jag har en känsla av att detta kan komma att bli en riktigt stor grej här vad det lider (fast det trodde jag redan när vi bodde här sommaren 2004). Hade jag varit en smart entreprenör hade jag nu som bäst funderat på hur jag skulle kunna göra mig en hacka på den denna framtida ljudsaneringsmarknad - den är gigantisk.

Men jag är tyvärr ingen vidare entreprenör. Mer omvärldsanalytiker, liksom. Den som har en idé hur denna analys kan omsättas i pengar är välkommen att mejla mig.

Trevlig helg!

Inga kommentarer: