onsdag 31 oktober 2007

Ulrica och jag avgår

Ulrika Schenström och jag har åtminstone en sak gemensam. Vi har båda, med några timmars mellanrum, avgått från våra respektive poster. Hon som statssekreterare i statsrådsberedningen och jag som room parent i 3rd grade, Hyde Elementary School, Washington DC.

Det var ett svårt beslut att ta, men pressen blev helt enkelt för stor och när jag på kort tid fick flera kritiska kommentarer, kände jag att det var dags att ställa platsen till förfogande. Jag vill inte medverka till att bli en black om foten för den övriga skolan i allmänhet och 3rd graders-klassen i synnerhet.

Jag har ännu inte fått några reaktioner på mitt avhopp, men det kan bero på att jag just skickade ut informationen till föräldrarna. Jag återkommer med rapporter.

Anders Pihlblad på TV 4 känner jag sedan urminnes tider. Han är kul, trevlig och smart. Jag gillar honom skarpt. Jag vet inte om man nu kan säga att han fällt en statsekreterare, vilket ju normalt är en journalistisk bedrift som rankas mycket högt, eller om han gjort något annat, något mindre hedervärt. Hur som helst är det ett faktum att hans aktiviteter, vare sig de är att betrakta som journalistiska eller ej, varit avgörande för Ulrica Schenströms beslut att lämna sin post. Kanske har Acke i själva verket tagit journalistiken till nya, mer realityinriktade, dimensioner - och dessutom infört nya journalistiska arbetsmetoder? Intressant hur som helst.

En annan gammal kär polare, J från Linköping, ska börja jobba på mitt gamla statliga ämbetsverk. Sooner or later we all end up at the National Board of Health and Welfare, som jag brukar säga. Kul! Och grattis myndigheten till en kanonrekrytering!

Slutligen: Jag återkommer med en fyllig exposé över de två senaste dagarnas fullständigt hysteriska Halloween-firande. Boooo-boooo på er alla.

Inga kommentarer: