fredag 23 november 2007

Is-feber i The District

Delar av vårt skridskogäng. En kanondag i DC, kallt och soligt. Nästan lite fjällkänsla, faktiskt.

Den enda skridskoåkaren med hjälm.

Dottern på skridskobanan i Washington.


Tränarbytet i Caps gav omedelbart resultat. Och Nick Backstrom, the upcoming Superswede, fick göra det avgörande målet. Nu ska det bli kul att gå på match i morgon, lördag.

Barnen och jag ägnade oss åt egen isträning i dag. Varje vinter öppnar en isbana i Sculpure-garden nere i The Mall och ackompanjerade av klämmiga julsånger åkte vi runt i ett par timmar. Jättekul. Lillebror och jag hyrde varsitt par grillor (märkliga saker med taggar fram vilket ledde till att jag plötsligt fick ett tvärstopp och landade snyggt på magen framför en "isvakt" som oroligt frågade om jag var "okay, sir?". Jo, det gick bra).

De andra barnen hade med sig riktiga skridskor från hemlandet. Blott Sverige svenska skridskor har.

Jag var absolut inte ensam om att ramla. Washingtonborna är nog de sämsta skridskoåkare jag sett - och då har jag ändå åkt skridskor på Kongens Nytorv i Köpenhavn. Såväl barn som vuxna tillbringade rätt mycket tid med att försöka ta sig upp efter att ha ramlat likt Bambi på isen.

Det amerikanska säkerhetstänkandet kan vara en aning märkligt ibland. Varje kvart tog en "isvakt" mikrofonen och gick igenom det digra regelverket. Man fick inte prata i mobiltelefon, inte ta bilder med sin kamera, inte åka fort, inte bära barnen, inte gå ut på isen utan skridskor, inte vila mot räcket eftersom det behövdes för osäkra åkare osv, osv.

Men använde någon enda person hjälm? Jo. En. Lillebror. Oooh, what a good idea! sa en mamma förtjust när hon såg vår 4-åring med Jofa-hjälm samtidigt som hon förgäves försökte hålla sin egen 11-åring upprätt på isen.

Idén att ta en skridskodag kom från Kira, Ellens bästa kompis, som ville göra någor extra kul på sin födelsedag. Tyvärr däckade hon redan efter första timmen, antagligen med feber. Extra tråkigt eftersom vi alla sett fram emot hennes sedan länge planerade soccer-party i morgon, lördag. Nu kanske kalaset måste skjutas upp. Förhoppningsvis tillfrisknar hon snabbt så vi parta i morgon.

Inga kommentarer: