måndag 26 november 2007

Nu bojkottar jag Icelandair

Jag kommer från en familj av bojkottare. Nu lägger jag till ytterligare ett namn i raden av företag, institutioner och företeelser som jag bojkottar: Icelandair.

I utomordentlig god tid bokade jag - och betalade - en resa tur och retur Washington (Baltimore)-Stockholm. För en månad sedan fick jag via min resebyrå här i USA reda på att flighten mellan Washington (BWI) och Keflavik (man byter plan där) ställts in. Efter ett par timmars irriterat strul kunde jag boka om resan till nästpåföljande dag istället.

I slutet av förra veckan, mitt i Thanksgivinghelgen, kom så nästa meddelande. Nu hade även den nya flighten mellan samma sträckor ställts in. Suck. Jag blev rätt förbannad och mejlade Icelandair direkt och frågade vad de sysslade med. Någon dag senare kom svaret från en Sören Spangholm på bolagets Köpenhamnskontor:

"Alla vore fly till och från Baltimore är innställt i Januar och Februar. Om du tar kontakt till vor kontor i USA 1-800-223 5500, då vil de hjälpe dig med at rebooke din billet."

Inte ett ord om varför de ställt in flygningarna eller en ursäkt. Jag tog kontakt med nämnda ställe som dock hänvisade mig till resebyrån där jag köpt biljetten. De var i sin tur kontakt med Icelandair som erbjöd mig att flyga från Boston eller Newark istället. Ersättning för att ta sig till något av dessa ställen var det inte tal om. Inte heller någon slags kompensation för att resan på detta sätt förlängts med minst tre, fyra timmar. Till råga på allt har jag tillbringar åtminstone ett par timmar i telefon och på bokningssajter i dag på grund av Icelandair.

Jag förklarade för resebyrån att jag tyckte detta ebjudande var helt oacceptabelt och att jag istället villa ha alla pengar tillbaka, vilket jag skulle få. Problemet återstår dock. Min resa är inställd och jag måste nu försöka fixa en ny, antagligen till ett betydligt högre pris och med sämre (längre) tider.

Dessutom har Icelandair inte själva gått ut med någon information om att de plötsligt ställt in samtliga flyg till och från BWI. Det är sannolikt ett antal resenärer som fortfarande inte har en aning om att deras flight inte går för att flygbolaget behagat ställa in den.

Jag har flugit med Icelandair många gånger under de senaste tio åren och upplevt hur servicen gradvis försämrats. Men det här var tamefan droppen.

Bojkott!

Inga kommentarer: