tisdag 6 november 2007

Senaste nytt om mina öden och äventyr som room parent för 3rd graders

Jo, följetongen om bloggaren som room parent fortsätter. Sist jag berättade om det så hade jag avgått. Mitt tillkännagivande ledde omedelbart till en större nätbaserad debatt som runt hälften av klassen föräldrar var inblandade i. Samtliga var upprörda å mina vägnar (jag hade som en bimotivering till min avgång nämnt att jag fått ett par negativa mejl från några av föräldrarna efter att jag skickat ut lite information via e-post) och vädjade till mig att stanna kvar som room parent, eftersom jag gjort en sådan "fantastisk insats" (se där ett strålande exempel på amerikanskt positivt tänkande).

Läraren för 3rd-graders ville ha ett möte med mig direkt när hon fick höra om mitt avhopp. Också hon bad mig stanna kvar. Hon behövde en vettig person att kommunicera med - och förhållandet till den den andra room parenten lämnade en del övrigt att önska.

Eftersom vår fröken är en av de bästa lärare jag någonsin mött - hon har gjort underverk med vår dotter - så lovade jag henne allt mitt stöd. Så jag blev "hemlig agent". Formellt inte room parent, men informell kontaktperson och länk mellan läraren och föräldrarna.

Sedan kom vice ordföranden i PTA (ungefär som föräldraföreningen hemma) fram i dag och ville ha ett enskilt samtal. Hon hade ordnat fram två nya room parent och frågade om jag inte kunde tänka mig att gå tillbaka igen "nu när du får hjälp".

Efter denna massiva övertalningskampanj från föräldrar, lärare och föräldraförening är det ju bara att kapitulera. Så nu är jag room parent igen. Detta är en never ending story - fortsättning kommer.

Ett nytt inslag i min serie "Saker som skiljer sig här från där":

5. Datumen skrivs annorlunda här, vilket kan vara riktigt förvirrande för en svensk som vuxit upp med den logiska följden dag/månad år (t ex 6/11 2007). Här vänder man på ordningen, men bara delvis: månad/dag/år (11/6/07). Jag måste fortfarande tänka mig för när jag skriver eller säger datum med bara siffror, annars kan det bli fullständigt uppåt väggarna. Ett trick som jag använder är datumet 9/11, dagen för terrorattackerna. Eftersom jag vet att det var den 11/9 (dvs den 11 september) så får jag rätt ordning på siffrorna. Oftast.

Jag har till min förskräckelse upptäckt att jag glömt skriva om vädret på ett bra tag. Kanske för att det inte är så mycket att skriva om. Runt 12-13 grader på dagarna, ofta soligt (men det regnade tidigt i morse) och neråt 5 grader på nätterna.

Caps förlorade som vanligt i kväll, 1-2 mot Trashers. Det enda målet gjordes av Michael Nylander, fembarnspappan från Huddinge.

See you guys!

1 kommentar:

Werner sa...

Grattis till titel Room Parent Forever! Kul - du har säkert gjort ett bra jobb - men du kan inte förvänta att alla älskar dig.