tisdag 12 augusti 2008

Smart Bike in DC

Wow! DC:s relativt nye borgmästare Adrian Fenty (som jag skakat hand och pratat med) lyckades. Han såg till att Washington DC blev först i USA med ett slags kollektivt cykelsystem.

Smart Bike DC kallas det och motsvarande finns redan i en del andra städer i Europa (bl a Paris, Barcelona och Oslo). Idén bygger på samma bas som Zipcar, som jag redan lyriskt berättat om här på bloggen och som jag själv är medlem i.

Man betalar 40 bucks per år, får ett smartcard och kan sedan använda cyklar som finns utplacerade på en massa ställen i DC hur mycket som helst. Varje cykel får dock max "hållas" i tre timmar. Genom smartkortet låser man upp cykellåset och när man är klar med sin tur parkerar man cykeln i något av de särskilda cykelställ som finns.

Smart Bike har formellt premiär i morgon, men har redan tjuvstartat lite i trakterna runt Dupont Circle. Mayor Fenty är själv helt cykeltokig, han tar bl a ledigt en stund ett par gånger per vecka och drar iväg - fort och långt.

Det har hänt en hel del när det gäller cykling i DC de senaste åren. Allt fler cyklar ses på gatorna och allt fler cykelbanor och cykelfiler ("Hornsgatan-filer") dyker upp. I stans stadsplanering har man aviserat en rejäl utbyggnad av cykelbanenätet.

För en gammal cyklist och miljökämpe är det ljuv musik. Och det är förvånansvärt lätt att cykla i DC, även om man fortfarande får se upp med bilister som är ovana med tvåhjulingar. Stan är inte särskilt stor, på 25 minuter kan jag ta mig från Georgetown till Capitol Hill, t ex.

Dessutom finns det ju hur mycket vinster som helst med att fler cyklar. Bättre miljö, mindre trafikkaos och köer, minskade problem med fetma och tillhörande hälsoproblem, minskat buller, lägre samhällskostnader etc, etc.

Trevligt!

4 kommentarer:

Werner sa...

Hjälm?

Peter sa...

Det är faktiskt rätt många som använder cykelhjälm i DC. Men vad jag vet så är det inte något hjälmtvång för att få få använda sig av smart bike. Men det kanske kommer... USA är ett väldigt kluvet land när det gäller sånt här som säkerhetstänkande kontra individens fria val. Å ena sidan är det individen som själv måste (och förväntas) ta en massa ansvar för en massa olika saker. Den offentliga inblandningen i den enskildas liv är ju överlag liten eller rentav minimal i vissa sammanhang. Å andra sidan ställs det i andra sammanhang närmast paradoxalt detaljerade krav. Inte minst för att en huvudman, försäkringsbolag etc ska kunna göra sig fri från eventuella skadeståndsanspråk. Tänk bara på alla in absurdum detaljerade varningstexter man hittar överallt i USA.
Så det är inte alls otänkbart att det kan bli hjälmtvång så småningom, för att säkerställa att Smart Bike inte blir skadeståndsskyldiga om någon av cyklisterna skadar sig. Intressant fråga? Och ett långt svar på en kort fråga.

falk sa...

Det är fascinerande hur aktiv Critical Mass-rörelsen är i detta bilismens hemland, speciellt i New York (kolla på You Tube!) I DC vet jag inte hur det är, bara att de samlas 6 pm vid Dupont Circle, första fredagen varje månad. Här är en länköversikt:

http://www.critical-mass.org/north-america.html

Fredrik

http://www.cyklisten.net

Werner sa...

Intressant svar som tydligt belyser den stora skillnad som finns mellan Sverige och USA vad gäller synen på relationen stat-individ. I Sverige har vi ett curlingsamhälle som tar hyfsat väl vara om även de mest utsatta men också tär på den mellanmänskliga solidariteten och det individuella ansvaret. I USA verkar det vara tvärtom och som också innebär att många människor far verkligen illa.
En svår balans.