torsdag 23 april 2009

Bra av GAIS klubbledning

Halvlåg i soffan efter lunch i dag, läste ikapp en massa tidningar, drack kaffe och lyssnade på sportradion. Back home i Sverige var klockan 7 på kvällen och uppe på Strömvallen i Gävle blåste domaren igång den allsvenska matchen mellan hemmalaget Gefle och mitt favvogäng GAIS.

Matchen var väl inte så mycket att orda om (säg så här: jag tror att nickade till åtminstone några gånger under de där eftermiddagstimmarna - och då var det inte en boll jag nickade om ni fattar). 0-0. Ett poäng till vårt grönsvarta gäng. Gott så.

Däremot måste jag nog ödsla några bloggrader på GAIS och biljettpriserna. ftersom jag bor några tiotusen kilometer ifrån nya Gamla Ullevi, så är det inte så ofta jag har tillfälle att gå på matcher, men jag kunde ändå inte låta bli att känna en viss irritation när jag insåg vilka priser kluubbledningen satt för att kolla på GAIS:s hemmamatcher denna säsong.

240 spänn för en normal plåt. Det är för mycket. Åtminstone för mycket för väldigt många. Särskilt i dessa tider så folk blir av med sina jobb i parti och minut. Dessutom har GAIS en stolt tradition med socialt engagemang och folklig förankring. Med den bakgrunden borde man snarare gå i spetsen för sänkta biljettpriser.

Prisnivån har väckt mycket intern diskussion i de grönsvarta leden. Självaste GAIS-målvakten, den ytterst coole Dime Jankulovski, gick ut i förhållandevis våldsam (nåja, men läs mellan raderna) kritik mot klubbledningen på sin blogg.

Och voila! Nu har ledningen bestämt sig för att ändra prispolicy. Alla som har årskort får bjuda med en kompis för en hundralapp jämnt. Det är ju en alldeles utmärkt idé. Det gäller bara att hitta någon med årskort, men eftersom det sålts mer än 3 000 så ska väl det inte vara några större problem.

Själv kommer jag dock av solidariska skäl betala det höga biljettpriset på de få matcher jag har en praktiskt möjlighet att se på plats i Göteborg denna sommar.

I övrigt från Distriktet denna torsdag: Senator Dodd var på skolgården i morse. Jag har inte sett honom på ett bra tag, men han såg glad ut. Rektorn lånade ett engelskt-svenskt lexikon av oss. Hon ville inte berätta varför. Caps förlorade matchen mot N Y Rangers i går och måste nu vinna i morgon annars är dom ute ur slutspelet.

Och vädret här blir allt bättre. Måste leta reda på mina badbyxor.

2 kommentarer:

Olle J. sa...

Ingen ko på isen, Peter. Jag kan fixa in dig. En rapport om vad som hände när du sov (inte så mycket) kommer senare under dagen.

Peter sa...

Tack!