onsdag 29 april 2009

Oro för H1N1

Barnen har börjat fundera alltmer kring den där svininfluensan som alla talar om. Dottern kom hem och firade av sisådär 50 frågor om allt ifrån hur många grisar som dött till om det finns medicin som hjälper.

Frågorna var säkert bl a triggad av en lärare på hennes konstskola som mycket pedagogiskt sa till en elev som råkade nysa att "keep distance för God's sake, I don't want to catch the swine flu". Så planterade hon effektivt in en massa oro bland samtliga närvarande barn samt skuldkänslor hos den stackars ungen som nös.

Skolan har naturligtvis redan skickat hem influensa-information med kidsen och ett antal föräldrar fick i går automatiska telefonssamtal från centrala skolkontoret med goda råd och fakta. Dock inte vi.

Och nu i kväll rapporteras det om att det finns sex misstänkta sjukdomsfall i granndelstaten Maryland. Det är bara en tidsfråga innan det första fallet från Distriktet är bekräftat. Jag har sagt det i flera dagar nu på skolgården: Det är inte omöjligt att samtliga skolor i DC kommer att stängas om någon vecka eller så. Hur länge de sedan kommer att hållas stängda vete gudarna, men troligen åtminstone tre, fyra dagar. Tills läget stabiliserats och lugnat ner sig.

Vi får väl se hur det går.

Två rapporter:

1. Jag har haft stora problem med min ordinarie e-post under en tid (peter.andreasson@yahoo.com). Ett antal meddelanden har uppenbarligen inte nått fram. Därför har jag nu bestämt mig för att byta e-post. Mejla i fortsättningen till amerikareportage@gmail.com. Den gamla e-posten kommer dock att finnas kvar tills vidare. Jag har mig veterligen inte haft några problem med att ta emot e-post. Bara med att skicka.

2. GAIS lyckades först kvittera, sedan ta ledningen för att till slut tappa ledningen mot Hammarby IF. 2-2 och enligt rapporter via SR:s webbsändning och diverse GAIS-plank var det ett hyfsat rättvist reultat. HIF var bättre i första halvlek, Atleterna i andra. Det är kul att man gör många mål. Mindre kul att man släpper in ungefär lika många. Men totalt sett ändå en hyfsad inledning på serien, åtta poäng på sex matcher.

2 kommentarer:

Anonym sa...

1. När jag trädde ut från kontoret på Farragut Square i eftermiddags och skulle sätta mig på cykeln blev jag nyst rätt i fejset av en av dom där grabbarna som står och rasslar med småmynt i en framsträckt McDonald's-mugg. Men lite svininfluensa ska väl en karl tåla.
2. Hustru o son såg Gais-Hammarby via pay-per-view och ansåg att resultatet var rättvist. Då var det väl det.
3. Kul med hockeyn. verkar svårt att fixa biljetter bara. Hur var det med lobbydamen som lotsade in oss i logen... Skulle tro att medgångssupportrarna vaknat nu, eller?
Enslingen på Cambridge Place

Peter sa...

1. Säger bara: Nöff, nöff. Det är rätt omanligt med munskydd.
2. Jaså, de tyckte resultatet var rättvist? Hmmm. Det tyder ju definitivt på motsatsen.
3. Jag har några trådar ute - hör av mig om jag får något biljettnapp.