söndag 26 april 2009

Söndagsgrillparty med stekhet värme

Har skrivit några rader om det stora samtalsämnet på eftermiddagens BBQ-party inne hos grannarna; svininfluensan. Läs mer på min blogg Amerika-reportage. Snart kanske det dyker upp bilder av oss i munskydd här på bloggen...

Vilken dag det har varit. Tvingades sätta på AC:n när innetemperaturen började närma sig det olidliga. Det har varit drygt 30 grader varmt utomhus sedan lunchtid och just nu, strax före 21 lokal tid, är det fortfarande drygt 27 grader. Det var så hett så jag höll medvetet ungarna inomhus under de varmaste timmarna i eftermiddags. Ja, att det dessutom var direktsänd slutspelshockey ökade ju motivationen att tillbringa några timmar i en sval soffa... Caps-vinst mot N Y Rangers. Nu blir det en direkt avgörande match på tisdag, på Verizon Center några kilometer härifrån. Jag tippar på Caps-vinst.

Och GAIS förlorade mot Landskrona BoIS i Svenska Cupen, vilket naturligtvis var synd men jag har en aning svårt att känna något engagemang för den där cupen tyvärr. Och denna känsla verkar delas av de grönsvarta spelarna.

I övrigt att rapportera?

Hustrun är på jobbresa i Oklahoma och håller på att blåsa bort - det är värsta ovädret därborta. Hurrikaner och tromboner och tornadosar om vartannat.

Bion i går var riktigt kul. Monsters vs. Aliens - eller möjligen Aliens vs. Monsters. Precis som alla andra filmer numera så var den i formatet 3D.

Ett rejält åskoväder brakade löst i går kväll, säkert på grund av den extrema värmen. Och sedan började en polishelikopter jaga bovar ovanför vårt hus från 23.30 och i ungefär en timme. Jättekul för oss som hade ambitionen att försöka sova.

Och grillpartyt hos grannarna var så där trevligt amerikanskt laid back. Lite öl, lite grillning, kortbyxor och sandaler, en pool för ungarna.

Men så är det det där med den där förbaskade ginny hen (någon slagt liten patetiskt och nervös kalkonliknande sak) som trumpetar på andra sidan staketet så vi håller på att bli galna. Jag ska prata med grannarna om den där kostiga fågeln med det extremt fula lätet. Men det var inte läge när dom nu bjöd in oss på fest... Vet inte riktigt hur jag ska närma mig ämnet. Det där med grannsämja är ju alltid ett känsligt ämne, det vet jag av tidigare erfarenheter.

Apropå sämja, så kunde jag inte låta bli att skälla ut en mamma på Big Brothers skola i fredags, som mitt framför nosen på mig satt minut efter minut med motorn på tomgång. Jag är inte omöjlig. Min (ytterst motvilliga) acceptans för tomgångskörningar har ökat med omkring 800 procent sedan jag flyttade till USA. Jag orkar helt enkelt inte längre säga till varenda amerikan. Ett enmanskrig dömt att förloras. Men ibland kan jag inte låta bli. Denna mamma hade inga ens perifiera skäl att låta motorn prutta ut klimatförändrande koloxider. Hon hade inte AC:n på. Fönstren var nervevade på alla håll och kanter.

I slutet av min utskällning kom dottern som hon väntat på och hon åkte snabbt iväg, sannolikt tacksam för att hon överlevt denna galnings miljötirader med livet i behåll.

Washington Post hade härförleden ett reportage om en nytt problemområde för moderna relationer: miljöojämställdhet. Det är förhållanden där den ena partnern är betydligt mer engagerad i miljöfrågor än den andra - och låter detta påverka vardagen i hög grad. Ni vet, återvinning, cykla och gå istället för att ta bilen, köpa svindyra miljövanliga varor, släcka alla lampor, spara på varmvattnet och så vidare.

"Det handlar ju om oss!" utropade hustrun förtjust när hon läste reportaget.

"Du lägger tidningen i återvinningen sedan?" svarade jag.

I morgon är det måndag. Jippi!

2 kommentarer:

Taina sa...

Förbaskade tomgångskörare! Är det något jag blir så irriterad på så är det just det. Jag skrev ju om detta tidigare hur de utanför minstingens dagis lämnade motorerna igång.
Grrrrrr!
Fortsatt soliga hälsningar från CT!

Peter sa...

Jo, jag kommer ihåg det. Så vi kör ett tvåfrontskrig! take care!