tisdag 21 april 2009

Insyltad i skolan igen

Den minnesgoda läsaren av denna blogg kommer säkert ihåg mina plågsamma erfarenheter av rollen som room parent, vilket ungefär motsvarar klassförälder fast det är sju resor värre eftersom förväntningarna på en är sju gånger högre här i Amerika. Minst.

Efter mycket strul och tjafs avgick jag så småningom som room parent, ett beslut som gjorde mitt liv betydligt enklare och skänkte glädje till min vardag. Sedan dess har jag envist, likt en Sven Dufva i Fänrik Ståhls sägner, inte låtit mig besegras. Trots envetna frågor om jag inte vill vara room parent igen eller vara med i PTA-boarden (föräldraföreningens styrelse) eller rentav ta över ordförandeskapet nästa år - så har jag konsekvent svarat nej, nej och åter nej.

Jag är gärna med och hjälper till hur mycket som helst, jobbar i biblioteket, städar skolgården, lagar mina svenska pannkakor etc. Men aldrig något uppdrag där jag ska jaga andra föräldrar och få dom aktiva.

Nå. Nu har likt förbannat ramlat in på ett sådant uppdrag trots allt. Och som vanligt fattar jag inte hur det gick till. Plötsligt hörde jag mig själv säga: "Sure, I can do that" och sedan var jag insyltat igen.

Denna gång är jag en av sju "executives" inför höstens stora skolfest, som av tradition går av stapeln i november och som är den i särklass största inbringaren av stålar till PTA:n. Anledningen till att dom ville ha med mig är att det är jag som fixade festlokalen. Vi ska nämligen hålla till i House of Sweden nere vid floden och med hjälp av lite ambassadkontakter och framförallt tack vare min enorma charm så får vi låna lokalerna till självkostnadspris.

Ja, Tracey - som formellt är galachef - hjälpte ju till en del också, måste jag tillstå.

Och att Cecilia och Andrew på House of Sweden var både positiva och schyssta till vårt förslag underlättade ju också en del...

Så nu ska vi dra dit en stor del av skolan - föräldrar, personal och vänner - till Sveriges lilla hörn av Washington i november. Kul!

Och jag får väl försöka göra så gott jag kan i mitt nya skoluppdrag. Utan att bli knäckt eller gå in i väggen.

Jag återkommer med rapporter under resans gång.

Take care .

Inga kommentarer: