onsdag 5 maj 2010

Jag saknar en pool

Avsaknaden av pool är påtaglig. Här i Distriktet öppnar inte de i övrigt utmärkta (med fritt inträde) kommunala utomhusbaden förrän i samband med Memorial Day-helgen i slutet av maj. Men det är ofta rejält varmt redan i april och de senaste tre veckorna har det legat ett ytterst varmt högtryck parkerat över Distriktet, med några dagars paus och lite regn då och då.

I dag var ytterligare en dag med temperaturer på uppemot 30 grader. Jag tycker det är himmelskt. Men det hade varit ännu härligare om man hade haft en öppen pool inom behagligt gång- eller cykelavstånd. Eller en strand.

Men det har man ju inte. Så det är bara att gå omkring i värmen och njuta - utan möjlighet att svalka sig.

Detta gäller numera hela familjen utom Lillebror. Han har varit smart nog att bli kompis med en jämnårig kille, vars familj har en privat pool på bakgården. Så där är han numera och leker rätt ofta.

I dag följde jag med honom och satt en stund och tittade drömmande när de båda killarna hoppade omkring och hade det roligt i vattnet. Men tyvärr verkade inte mamman förstå mina vädjande blickar.

Eller så vill hon inte ha en medelålders och i princip vilt främmande man badandes i hennes pool när hennes make är på jobbet.

Jag vet inte.

Men det är värst vad det är varmt.

I går sprang jag i alla fall 14 kilometer på morgonen. Sedan drack jag 14 liter vatten. I dag har jag gjort köttbullar åt en massa ungar och ett par mammor som var här hemma. Alla älskade dom (köttbullarna) utom mina egna barn. Så kan det gå.

Och i morgon ska jag gå till tandläkaren och byta ut en gammal amagamfyllning. Halvkul. Desto roligare att Storebror ställer upp i åtminstone tre olika grenar i samband med mästerskapet, som avslutar årets friidrottssäsong. Rapport av båda evenamangen följer.

Dessutom spelar GAIS borta mot farsans gamla klubb Djurgårdens IF. Jag har trevliga minnen från Stockholms Olympiastadion. Det är bara att hoppas att matchen i morgon blir lika trevlig.

Take care.

6 kommentarer:

Anders sa...

Här har just kommit en reklamtidning till Per Andersson från ett företag med det förföriskt demokratiska namnet FOLKpool. Något som du möjligtvis känner till???

Hanna sa...

Jag kan varmt rekommendera en mindre bassäng - typ uppblåsbar - att ha på tomten. Gärna en såpass liten/grund variant att den inte ger så mycket jobb, och så att man avslappnat kan sätta sig på botten och luta sig mot kanten med en drink i näven!

Peter sa...

A: Nämen vilken bra idé att bygga en pool i H-stad. Trevlig kille den där P Andersson.

H: Jo, jag har sett er pool på din blogg. Mycket trevligt. Problemet är bara att vi inte har någonstans att ställa den - hela vår bakgård lutar nämligen.

Ulf. sa...

Yates är väl inte så långt bort? Fast det är ju i och för sig en inomhuspool så det kanske inte räknas...

Annika sa...

Ja, det är varmt. Fukten är det jobbigaste, alla ggr.
Vi har ett par pooler som öppnar nästa helg här i the burbs...Heated and all.
Jag längtar väl inte till poolen direkt, men det gör dottern. Hon kommer att stå vid grinden då de slår upp portarna nästa lördag.
Snart är det Memorial day :-)

Peter sa...

Arvast: Klart att det är utomhus som gäller...

Annika: Du och min hustru delar uppenbarligen på ointresset för pooler. Jag och barnen kan ligga i vattnet hur länge som helst... Det får bli ett besök i Reston till helgen.