torsdag 13 maj 2010

Någon slags helg i Sweden

Ringde mor i dag och insåg därmed att ni firat något som kallas Kristi Himmelfärs i Sverige.

"Här är alldeles tomt på gatorna", sa mor.

"Varför det?", sa jag.

"Det är helg", sa mor.

"Är det?", sa jag.

"Ja", sa mor.

"Vadå för helg?", sa jag.

"Kristi Himmelfärs", sa mor.

"Åh fan", sa jag.

Så det kan bli. Här är det ingen helg, minsann. Det är en helt vanlig torsdagkväll. Och i morgon är det en helt vanlig fredag, ingen klämdag när alla tagit ledigt från jobbet och skolorna har lov.

Fast helt vanligt är det inte för Syster Yster i morgon. Hon ska iväg på "End-Of-The-Year-Trip" tidigt i morgon bitti och har ägnat en stor del av kvällen åt att packa. Hela klassen ska iväg till något slags äventyrsland ett par timmars bussfärd från Distriktet. Det blir övernattning, lägerbrasa, en massa aktiviteter och naturligtvis ingen sömn alls.

Hon kommer antagligen hem som ett vrak. Men hon kommer säkert ha kanonkul.

Dagens deppgrej är att jag kollade in GAIS' spelschema under vår fem veckor långa vistelse i Sweden i sommar - och jag kommer inte att kunna se en enda match! Det blir sannolikt den första gången på 25 år som jag inte ser åtminstone en match med Atleterna under en säsong. Jag skulle rent teoretiskt möjligen kunna ta mig till Kopparvallen i Åtvidaberg den 18 juli, men jag befinner mig på ett kalas långt nere i Skåne kvällen före, så det ser rätt mörkt ut.

Allt är fotbolls-VM:s fel. Allsvenskan gör tydligen ett två månader långt speluppehåll på grund av detta lilla evenemang nere i Sydafrika. Detta trots att den svenska serien sannolikt inte har en enda spelare med i VM...

Återigen besannas det: Att vara GAIS:are är att lida.

1 kommentar:

Olle J. sa...

Nåja, för det mesta är det nog mindre plågsamt att slippa se matcherna. Uppehållet är emellertid plågsamt långt.