måndag 24 maj 2010

Stieg Larsson-hysteri i USA

Författaren Stieg Larsson syns överallt här i USA just nu. Eller rättare sagt hans böcker. Och framförallt hans sista bok i Millenium-triologin - The Girl Who Kicked the Hornest's Nest (Luftslottet som sprängdes är väl den svenska titeln om jag inte tar fel).

Saken är nämligen den att romanen släpps här i USA i morgon, den 25 maj. Och enligt vissa artiklar har det inte varit ett sådant tryck inför ett boksläpp sedan den sista Harry Potter-boken gavs ut.

Jag har läst långa och ingående förhandsartiklar i ett antal tidningar. New York Times helgmagasin hade ett åtta sidor långt reportage om Stieg Larssons liv och det närmast tragiska spelet efter hans död.

I söndags på fotbollsträningen satt jag och pratade med en mamma som spontant - och utan att veta att jag var svensk (även om man nog hör det på brytningen...) - att hon var "thrilled och excited" inför tisdagens bokpremiär. Hon hade naturligtvis redan reserverat en bok hos bokhandeln.

I dag var hustrun och jag och åt lunch hos våra goda vänner Janice och Jim. Väldigt trevlig och väldigt gott och lite lagom syndigt med ett glas vitt vin redan till lunchen (själv drack jag dock en öl, man har väl karaktär). Janice var också fylld av förväntan och hade till och med övervägt att skicka efter boken från den engelska förläggaren. Den släpptes nämligen en månad tidigare i Storbritannien...

Det är onekligen intressant att Stieg Larssons tre böcker blivit sådana enorma framgångar, både i Sverige och internationellt. Och kul.

I övrigt denna måndag i Distriktet: Förutom om Stieg Larsson pratar alla om var de ska göra nästa helg. Då är det nämligen Memorial Weekend, den veckända som markerar starten för sommaren. Och då ska vi alla ta oss ut till havet. Och står i bilkö i fyra, fem timmar.

Det hör till.

6 kommentarer:

Grekland nu sa...

Släpps inte tredje boken förrän nu i USA? Men tänk att det är så "stort", lite svårt att föreställa sej. Här i Grekland har alla tre böckerna funnits sedan i höstas och de har legat högst på topplistorna en tid, men jag kan inte påstå att det varit någon speciell hysteri kring det hela.

Werner sa...

Varför har trilogin blivit en sån succé? Jag har läst böckerna och sett filmerna. Handlingen är spännande och man vill veta hur det går, samtidigt som man känner sig trygg i att de goda kommer att segra över de onda. Man får en kick varje gång de goda djävlas med de onda ända till den grandiosa finalen när det onda slutligen raderas ut.
Soppan är kryddad med sex, sadism, teknikmystik, våld för att hålla trycket uppe.
Lysande underhållning, men för mig inte så mycket behållning. Men jag kunde inte låta bli att fullfölja.

Hanna sa...

Även i Brasilien har alla tre funnits ett bra tag. Märkligt att det skulle ta längre tid för just USA att släppa den. Eller är det bara ett smart PR/försäljningsknep?

Peter sa...

Tack för kommentarerna.
Jag tror att boken släpps sent här av flera skäl. Bland annat pga rent kommersiellt taktiska skäl. Boksläppen följer sina givna mönster här. Först kommer den inbundna boken. Går den bra släpps ytterligare upplagor.
Ju bättre den säljer, desto längre tid innan pocketupplagan kommer. Ibland känns det som om pocketen kommefr två veckor efter den inbundna - ett tecken på att försäljningen inte gått så bra. För andra romaner tar det mer än ett år mellan inbunden uppkaga och pocketupplaga.
Jag försökte t ex vänta ut "The Story of Edgar Sawtelle" när den kom inbunden för ett par år sedan. Men den bara fortsatte att sälja och till slut gav jag upp och köpte den tre gånger så dyra inbundna upplagan.
Jag skulle tro att det är lite samma sak här. Först ville förlaget sälja den första boken rejält. Därefter pocket. Sedan den andra. Och pocket. Och nu den tredje. Plus att man på så sätt bygger upp häftiga förväntningar dessutom.
Varför har trilogin blivit en sån succé? Ja, hade jag vetat det hade jag varit på bokturné nu. Och ekonomiskt oberoende... Men kampen mellan det goda och det onda, där är väl en förklaring. Plus det andra som du skriver, Werner. Jag håller för övrigt med dig om din recension - även om jag ännu inte sett någon av filmerna.

Anna-Lena sa...

Du är ju långt före i din rapportering av sakernas tillstånd, idag beskriver man fenomenet i Aftonbladet http://www.aftonbladet.se/kultur/article7188749.ab

Peter sa...

Tack för tipset, AL. De stora drakarna snor alltid från de små. Utan att ge cred...