måndag 17 maj 2010

Tilltagande konflikt mellan barn och barnlösa

Jag har alltid tyckt att amerikaner generellt är väldigt förtjusta i barn. Barnen får ta plats här, de ses och uppmärksammas av vuxna. När vi är ute och går med vår barnaskock möts de alltid av leenden eller en och annan trevlig kommentar.

Min hustru har tidigare lanserat teorin att amerikaner är rätt barnsliga - och därför tycker de att det är kul med barn. Jag tror att det ligger något i det.

Våra barn har vant sig vid att bli sedda. Därför har de reagerat när vi åkt tillbaka till Sverige under senare år. Plötsligt möts de inte av leenden längre. Ingen berömmer Big Brothers kläder, ger en komplimang till Syster Yster eller kommenterar Lillebrors lockiga och vildvuxna hår.

Sverige är bra på många sätt. Helt klart. Men vi är rätt sura av oss överlag. Och det är något som inte minst barnen känner av.

Hur som haver. Allt är inte guld som glimmar. På senare tid har jag delvis fått omvärdera min tro på amerikanernas sympatiska inställning till barn. Några exempel.

Våra goda vänner Bob och Martina flyttade hit för snart två år sedan med två barn. De bodde granne med en kvinna som alldeles tydligt inte gillade barn. Stämningen var tidvis mycket frostig i närområdet...

Många hyresvärdar är inte särskilt förtjusta i barn. Jag antar att deras motvilja bottnar i att de tror att slitaget ökar med barn i huset. Men det är rätt osympatiskt hur som helst.

För en tid sedan hörde jag ett reportage i radion. Det har skapats en särskild "lekplats" för äldre i någon stad här i landet, jag minns inte var. Tanken är att äldre ska kunna träna lite med en del redskap som finns där och umgås med varandra och så. Det lyste dock igenom i reportaget att "lekplatsen" knappt användes. Och att den rikiga lekplatsen bredvid var smocksfull. Alltså hade ett stackars barn gått in i de äldres park och lekte med redskapen där. Och fick sig en rejäl utskällning på bästa sändningstid av den elaka pensionären som var intervjuad.

Sedan följde Washington Post upp med en artikel om "barnhatare" i går, söndag. "Barnhatare" är invånare i Distriktet som tycker att barnfamiljer håller på att breda ut sig alldeles för mycket. De - hatarna - verkar företrädesvis vara hundägare och restaurangägare.

En upprörd hundägare sa till the Post att hon blivit utskälld av en förälder sedan hennes hund hoppat på ett barn och "lekt" med det och forsatt "leka" trots att föräldern lyft undan sitt barn och skrikit till hundägaren att ta bort hunden.

"De borde verkligen inte låta barnen låta springa fritt i parken", sa hundägaren till tidningen. Ingen reflektion om att hunden kanske borde varit kopplad istället...

I artikeln berättades det också att allt fler butiker, caféer och restauranger portförbjudit barn eftersom de stör övriga gäster eller anses kunna ställa till med allehanda besvär.

Barnvagnar är ett annat ämne för konflikter. På många ställen är det inte okej att ta med sig barnvagnen in och ska man åka buss eller tunnelbana måste man fälla ihop vagnen. Gör man inte det riskerar man att bli utskälld och bötfälld.

Däremot, som det konstateras i artikeln, är det helt okej att ta med en rullstol in på buss eller tunnelbana. Det står nämligen i lagen att ingen får särbehandlas på grund av funktionshinder.

Men det gäller tydligen inte spädbarn...

Bakgrunden till den ökade konflikten mellan barn och föräldrar å ena sidan och "barnhatarna" å andra är att antalet barn under fem år ökat rätt ordentligt de senaste åren. I stadsdelar där det förr knappt fanns en enda unge, har nu mängder med barnfamiljer flyttat in.

De barnlösa tvingas därmed dela på utrymmet i parker, på bussar och på restauranger. Och när det är trångt blir det lätt irritation, det är ju ett välkänt faktum.

7 kommentarer:

Grekland nu sa...

Intressant! Att man inte bör låta barn springa fritt i parken, ja mycket ska man höra...Jag känner igen det där med glada kommentarer och sånt till barnen från Grekland. Här älskar man barn, men varken bussar eller byggnader är lämpliga för barnvagnar. I Sverige är allt anpassat till barnvagnar men man snålar istället på glada kommentarer...Vad hemskt det låter med "barnhatare"!

Peter sa...

Ja, utifrån mitt perspektiv är det lite bakvänt, det där med att hundarna kan springa omkring fritt medan barnen ska vara inlåsta...

Annika sa...

Peter, jag läste den där artikeln i söndags och reagerade så på kvinnan som sa det där om att barnen inte borde springa i parkerna, att de skulle hålla sig inne i lekparken. Hur sjukt var inte det på en skala???
Jag blir ju själv livrädd när jag är ute och går och en hund hoppar på mig. Jag hde blivit galen om jag varit mamma till den lilla pojken som blivit påhoppad.
Tyckte att hela artikeln var ganska hemsk. Och nej, jag tycker nog som ni, dig och G, att de allra flesta ggr är amrisarna skittrevliga och glada mot barn. Ta bara detta med restauranger, aldrig gnäll när barnstolar ska fram, alltid ett vänligt ord. Vi märkte det så väl i helgen då vi hade besök med småbarn från NYC. På Clydes var alla så tillmötesgående, likaså på Paper moon i G-town där vi åt brunch i söndags. Det var liksom idel leenden.
men knäppskallar finns överallt.
Jag har en lovely granne som ringde polisen efter att hennes blommor blivit "avknipsade". Hon var säker på att det var "the kids that did it, so many kids on the street". Polisen knackade på hos oss, pratade md K och ursäktade sig sen. Tror de skämdes. DET var rådjur som knipsat av hennes blommor, visade det sig sen.
Så nog finns det stollar. Hon är iaf en klar "barnhatare". Usch, hon förstörde för så många av oss efter det där samtalet till polisen.
Stolliga stollar...

Peter sa...

Ja, det är ju som du skriver Annika. På de flesta ställena bemöts man väldigt positivt när man kommer dragande med sina kids. Kul granne. Borde hon inte övergår till gänget "rådjurshatarna" istället? Dom är rätt många, dom med...

Unknown sa...

Jag hade glömt bort vår barnhatande granne på Papermill Court! Tack för påminnelsen.
Sen har jag dessvärre nästan glömt bort hur trevliga människor generellt var mot varandra i USA, inte bara mot barn. Just detta att man ser varandra på ett helt annat sätt än här hemma i Sverige. Jag försökte till en början hålla kvar detta när vi kom tillbaka till Sverige, att själv vara mer öppen och hälsa på vilt främmande folk. Måste nog dock medge att jag nu har återfallit in i den stora, sura massan. Det måste ha blivit så, för nu tänker jag inte längre på hur sura alla är här...

Hanna sa...

Detta besynnerliga "barnhatarbeteende" har ännu inte nått Brasilien, det kan jag intyga. Det där med att inte ha barnen "lösa" i parker var ju rent komiskt!
Jag känner dock väl igen de andra, mer positiva delarna du beskriver. ALLA ler mot barnen, pratar med dem, leker med dem, och man ses definitivt inte som besvärlig - tvärtom - på restauranger och andra offentliga platser.

Även vuxna emellan är det betydligt trevligare här än i Sverige. Man tittar varandra ordentligt i ögonen, ler, öser komplimanger över varandra och folk är otroliga på att minnas namn! Man kan ju inte annat än medge att det är oerhört sympatiskt. Får se hur det går att hålla det här vid liv i Sverige i sommar. Jag anar att det kan vara svårt att hålla igång, precis som Robert är inne på.

Peter sa...

Bob: Jag tänkte väl att du skulle bli glad för det minnet! Intressant det där med att man anpassar sig. Jag minns när jag flyttade från goa Göteborg där alla tjötar med alla på tricken, till sura Stockholm där alla håller käften och läser Metro (lätt överdrivet, möjligen). Jag tänkte att jag minsann inte skulle bli som dom och började prata med folk på ren trots. Och tro det eller ej, men folk blev ju riktigt glada.
Det höll väl i några månader (jag minns att jag var så stolt för att jag slapp visa leg på posten eftersom jag blivit kompis med alla anställda), sedan föll jag in i anonymiteten och surheten.

Hanna: Det ska bli väldigt intressant att höra era reaktioner i sommar. Får se om era kids reagerar likadant som våra...