tisdag 7 juni 2011

Att cykla ger nya perspektiv

En härlig dag i Distriktet. Runt 32 grader varmt och en stilla bris. Tog två motionstimmar på förmiddagen och eftersom jag tillfälligt (?) lagt löparskorna på hyllan på grund av en löjligt skada (stortån), ägnade mig åt min nygamla hobby - cykling. Har den senaste veckan kört cykelleder i södra Maryland och norra Virginia, totalt runt åtta svenska mil.

Det är som att upptäcka en ny värld i närvärlden. Capital Crescent Trail, som går härifrån där vi bor och upp till Bethesda och ännu längre, känner jag förstås till. Jag har både gått, sprungit och cyklat längs den tidigare. Men aldrig hela vägen. Det gjorde jag för någon vecka sedan. Mycket trevligt. Trailen löper så småningom ut i Rock Creek Park och via den kommer man sedan tillbaka till startpunkten.

Häromdagen cyklade en av flera trails i norra Virginia, riktning norrut. Och i dag begav jag iväg på en loop i samma område, men söderut. Delar av cykelleden löper längs en gammal banvall (W&OD Railroad, nedlagd i slutet av 1960-talet), precis som Crescent Trail i Maryland (B&O railroad, nedlagd ungefär samtidigt). Efter ungefär tre svenska mil kommer man fram till National Airport, belägen vid Potomac River strax söder om centrum.

Det roliga med att ta sig fram medelst cykel är att man faktiskt kan tillryggalägga rätt avsevärda sträckor på rätt kort tid. Och framförallt att man hamnar på ställen eller i områden som man aldrig kommer till med bil eller via löpning/gång.

Ett alldeles lysande sätt att se huvudstadsområdet ur nya perspektiv, helt enkelt.

I övrigt kan rapporteras att hustruns tid på femkilometersloppet i lördags nu kommit: 30:33. Nytt pers med nästan en halvminut! Nästa år måste målet vara att ta sig under 30 minuter. Om hon bara hinner ut och träna ett par gånger före loppet, så fixar hon säkert det...

Inga kommentarer: