fredag 3 juni 2011

Moving Up to High School

Fortfarande varmt och skönt i Distriktet. Men jag har förstått att ni inte klagar i Sverige heller. Åtminstone inte i trakterna runt huvudstaden. Äldste sonen slog följe med brorsan och mina brorsbarn och har varit ute i skärgården i flera dagar. Enligt rykten har han (sonen) till och med hoppat i vattnet tre gånger.

Här i DC är dagarna mest fyllda av skolaktiviteter. Och för Big Brother skrivs det historia just nu. Han går in på sin sista vecka i middle school. I höst är det dags för high school. Jag vet inte hur det är numera, men förr - när jag var ung - var det en rätt stor sak att sluta högstadiet. Men det svenska skolsystemet är ju inte riktigt detsamma som det amerikanska. Och för Big Brothers del så innebär uppflyttningen till high school naturligtvis en del förändringar, men inte alls lika stora som det är mellan grundskolan och gymnasiet i Sverige, efter vad jag kan förstå i alla fall. Han kommer att gå kvar på samma skola, en del lärare är desamma och en hel del annat likaså.

Hur som helst. I går kväll (torsdags) var det dags för "Moving Up Ceremony". Ett par timmar med musik, tal, poesi, bildspel och annat fint inför en fullsatt teater på skolan.

Här är lite bilder:



Strax innan eleverna tågade in.



Och nu var de på plats. Big Brother såg samlad och fokuserad ut.

Här kompar han klasskompisen Kali som sjunger en finstämd sång.


Och här är det bandet som framför en av sina hits inför en hänryckt publik.


Sent i går kväll blev det en syskonkram vid hemkomsten. Syster Yster hade framträtt med sin kör samtidigt som brorsans ceremoni. Som tur var så hade kören en reprisföreställning i dag - rapport kommer.


Slutligen en riktig bi-sak: Det kollektiva bi-självmordet. Här ligger djuren i drivor på vårt tak. Jag kan meddela att de fortsätter att frivilligt dyka ner i den där fläkten (se tidigare inlägg).


Inga kommentarer: