lördag 25 juni 2011

Reserapport, del två

Efter en härlig natt i Providence, styrde vi så kosan mot Cape Cod. På vägen stannade vi till i Newport, en av de lyxiga hamnstäderna i New England. Här arrangeras jättelika seglingstävlingar som Americas Cup och här finns tennisens Hall of Fame. Med mera.

Vi flanerade runt en bra stund, åt lunch och hade oss. Sedan åkte vi vidare till det hotell som hustrun bokat in oss på. Det visade sig vara ett väldans trevligt plejs, med både inomhus- och utomhuspool, schysst rum och till och med hyfsad frukost (visade sig i morse). Vi ägnade kvällen åt att beöka halvöns största stad Hyannis. Åt en halvkul middag på en seafood-krog och turistade i största allmänhet.

Det blev vår midsommarafton.

I morse (lördag) gick vi upp vansinnigt tidigt för att åka båt till den berömda ön Marthas Vinyard. En härlig 45-minuters båtfärd och vips var vi framme. Hur gulligt som helst och därför känns det som något av en paradox att filmen Hajen spelades in här. När jag såg den som tolvåring (eller något ditåt), så vågade jag knappt bada i en pool under flera år.

Och då var jag ändå aktiv i OSS, Oskarshamns Sim Sällskap. Ryggsim var min starka gren, men det är klart att det är förknippat med en del problem att satsa på en simkarriär om man är rädd för vatten djupare än tre decimeter. Det blev inte så mycket med den karriären.

Jag var tvungen att köpa en rätt smaklös t-shirt med hajmotiv och med det klassiska citatat; "You're gonna need a bigger boat".

Så tillbaka till kapen efter lunch. Förmiddagens molniga och lite småkyliga väder förbyttes till solsken och runt 25 grader. Härligt. Vi ägnade eftermiddagen åt att spela minigolf, bada i hotellpoolen, leka på stranden samt leta efter min kompis Björn (med familj) som skulle ha kommit till Cape Kod under eftermiddagen. Det var dock tomt i deras hyrda hus någon kvarts bilfärd från vårt hotell. Vi får väl se om vi hittar varandra i morgon...

Istället åkte vi till ett närbeläget och, som det verkade, trevligt seafood-ställe. Och det visade sig vara hur trevligt som helst. Vi festade loss på hummer och lax till oerhört rimliga priser och det var helt fantastiskt gott.

Kvällen avslutades med ytterligare en timmes poolbad. Nu är det läge att krypa till kojs.

I morgon ser vi fram mot att dra oss mot kompisarna i Boston. Men först stannar vi här på halvön och roar oss fram till eftermiddagen.

Malin sa...

Låter härligt. Bodde ett år i Cambridge med familjen som ung, gick faktiskt i 9an där och maken kommer från New Hampshire så vi känner till New England en del. Jag skulle gärna flytta dit. Hoppas ni har en fortsatt underbar semester!
kram

Olle J. sa...

Newport har även jag slummat i. Kommer ihåg att jag och min bättre hälft köpte god hemmagjord fudge i en butik där den unge killen bakom disken hade en "saving for college"-burk vid kassan. Måste emellanåt kännas bittert att faktiskt arbeta för sina pengar på en plats likt Newport.