fredag 17 juni 2011

Igenkloggad datamaskin

Min datamaskin har blivit allt mer långsam på senare tid och dessutom har det börjat dyka upp irriterande röda varningssignaler med allt tätare mellanrum.

En god vän hade en teori: Det finns en inbyggd livslängd på varje dator, det spelar ingen roll hur försiktig man är när det gäller att ladda hem program (vilket jag är); bara uppdateringarna gör att datorn sakta men säkert fylls och så småningom blir överfull. Det är en naturlag. Eller ett smart trick från producenterna...

När jag växte upp hade tekniska prylar en omloppstid på åtminstone 15 år. Köpte man en TV så visste man att den investeringen skulle hålla ett tag. Sedan kom färg-TV:n. Omloppstiden sjönk något, men var fortfarande rejäl. Mer än tio år.

Därefter har allting bara rasat. Utvecklingen är extrem och en device (som vi säger här borta) har numera en livslängd på kanske två, tre år. Sedan är den hopplöst obsolet.

Min dator, den jag nu skriver på, är med andra ord fullständigt totalt antik. Fast den bara är fyra år gammal.

Medan den mänskliga genomsnittliga livslängden ökar (även om ökningstakten avstannat något på senare år), så har den genomsnittliga livslängden på tekniska apparater blivit nästan löjligt kort. Snart måste vi byta ut telefoner, kameror, musikmaskiner, datorer, tablets och en massa andra saker som jag inte ens känner till varje år.

Den här drastiskt minskade omloppstiden är jobbig för en gammal stofil.

Bara för att ge ett exempel: Som en hängiven bokläsare har jag länge varit lite inne på att köpa en så kallad läsplatta. Så smart att kunna plocka med sig hela biblioteket på resor, köpa nya böcker utan att en massa träd behöver huggas ner osv. Men vilken teknik kommer att att funka på lång sikt? Man vill ju inte vara strandsatt med en platta som inte funkar om tre år. Ett bibliotek är en livstidsinvestering. Vilken teknik kommer att dö ut om 18 månader? Vilken överlever? Vilken teknik vågar jag investera i?

Jag har ingen aning. Jag fortsätter att köpa tryckta böcker.

Dessutom gillar jag att se riktiga böcker i riktiga bokhyllor...

Men min igenkloggade antika dator har nog snart gjort sitt. Det är bara en tidsfråga innan det inte ens orkar orkar vakna när jag sätter på den. Frågan är om jag ska vara barmhärtig och låta den vila för gott. Och köpa en ny. Som kanske håller i två år.

I bästa fall.

2 kommentarer:

Malin sa...

Tror du kan tryggt investera i en läsplatta. Jag har en Nook samt Nook color på Ipaden. Böckerna du köper finns ju även i ett arkiv på BN så du kan föra över till en ny platta om du måste. Jag valde Nook för att den (iallafall då) var den enda amerikanska plattan som man kunde låna böcker på svenska bibliotek om man har ett svenskt lånekort dvs. Man måste dock föra över de lånade böckerna via sin dator och man kan låna max 2-5/vecka beroende på bibliotek. Ärligt så har väl Sverige inte så mycket eböcker att skylta med ännu, men det kommer nog. Jag trodde jag skulle sakna vanliga böcker mer än vad jag gjort. Det går jättebra att läsa på Ipad eller på Nook. Det är klart att det kan hända Kindle numer tillåter lån från svenska bibliotek, det kan du nog kolla upp.

Peter sa...

Tack för informationen, Malin. Herregud, kan man t o m låna svenska böcker på svenska bibliotek via Nook? Ja, varför inte egentligen? Tekniken gör att nationsgränser mer eller mindre spelar ut sin roll. Det är oerhört intressant och helt fascinerande för en person som vuxit upp med konkreta, fysiska, gränskontroller. Jag har varit inne på Barnes and Nobles version av läsplatta (Nook), men blev lite avtänd när de sa att man inte kan köpa böcker från Europa - alltså om man befinner sig i Europa kan man inte köpa böcker från USA. Och eftersom jag är en hel del i Europa så vill jag ha en tablet som funkar oavsett var jag befinner mig. Det är sådana där konstigheter som gör att jag känner mig tveksam...