torsdag 9 juni 2011

Feber i Distriktet

Snudd på värmerekord i Distriktet. Enligt hustrun, som åkte iväg och hämtade ett av barnen, slog biltermometern över till 100 grader utanför Whole Foods på Wisconsin klockan 17 på torsdagseftermiddagen.

Det är lika med 38 grader, det.

Feber med andra ord.

Den här värmen börjar bli en aning jobbig, även för en värmefantast som jag. Att gå ut leder ofelbart till en genomblöt tröja. Även inomhus är det rätt varmt. Vi har en effektiv AC-anläggning, men när det är över 35 grader flera dagar i rad kan inte ens den hålla värmen borta. Särskilt på övervåningen, där jag råkar ha mitt arbetsrum (jag utnyttjar Big Brothers sovrum när han är i skolan), blir det rejält varmt. Mitt på dagen i dag var det runt 28-29 grader.

Mycket dricka blir det.

Dottern och äldsta hemmavarande sonen slutade alltså sina respektive skolor i dag och de verkar rätt glada för det. Nästan tre månaders sommarlov har därmed inletts. En oavbruten serie sovmorgnar.

Jag minns hur det var på min tid. Då var det sommarjobb som gällde från 13 års ålder. Jag hoppade in som brevbärare. Gick plikttroget upp klockan fem, sex dagar i veckan och såg till att invånarna fick sin post som de skulle. Var jag mot förmodan ledig någon vecka, stod farsan där och påpekade att huset behövde målas om eller att det låg 20 kubikmeter ved som skulle sågas upp och huggas eller att den en hektar stora ängen på torpet skulle slås. Med lie.

Denna torsdagskväll avrundades med grillade hamburgare och bakad potatis. Till detta avnjöt jag en kall öl. Himmelskt gott.

1 kommentar:

Annika sa...

Det var rekordvärme igår, 102 grader inne i DC såg jag på ABC.
Igår var det verkligen tungt att vistas ute.
idag känns det barmhärtigare...
Men lika fuktigt, dock!!