onsdag 23 september 2009

Het stad - het fotboll

Oj vad varmt det blev plötsligt. Redan när jag levererade de två yngsta till deras skola kändes det som om det var något hett på gång. Sedan cyklade jag och Big Brother, som hade sovmorgon, till hans skola. Och när jag var tillbaka en knapp timme senare var jag lika svettig som efter en joggingtur i hyfsat tempo.

Efter en dusch och lite dryck - vatten och kaffe - satt jag därefter och jobbade som en plikttrogen iller fram till lunch. Surfade in på radiosportens webbsändning (GAIS mötte Bajen på Söderstadion), värmde lite rester och gick ut för att lyssna och äta utomhus. Och möttes av en hetvägg i ordets egentliga och sanna betydelse. Insåg att vi har en rätt effektiv AC inne i huset...

Över 30 grader och en luftfuktighet på några tusen procent. Jag älskar värme, men jag var rädd att datorn inte skulle klara av betingelserna, så jag satte mig inomhus och avnjöt såväl matchen som maten.

Sedan tillbaka till mina arbetsuppgifter (jag jobbar för närvarande med ett projekt som handlar om sociala insatser för barn och unga, läs mer här) med matchreferatet i bakgrunden. Kändes riktigt bra efter 2-0, men sedan reducerade förstås Hammarby med några minuter kvar och domaren hade självklart lagt på alldeles för mycket tilläggstid, så jag måste erkänna att det inte blev många knop gjorda de sista fem minuterna av matchen. Men Atleterna lyckades stå emot anstormningen och bärga ytterligare tre poäng. Klubben har nu allt fastare mark under fötterna.

Extra skönt var det förstås att åter gå om Bollklubben i den allsvenska tabellen. HBK har dock en match mindre spelad och möter farsans gamla lag Djurgårdens IF i morgon, torsdag. Eftersom svärfar befinner sig på ett plan på väg hit när matchen avgörs, lär det vara jag som berättar för honom om hur matchen slutar. Frågan är om han ska fira segern med en kall öl eller dränka sorgen. Jag återkommer i frågan.

För övrigt spelade Big Brothers lag också 2-1 i dag. Tyvärr var det motståndarna som gjorde två mål. Men Storebror gjorde sitt lags enda balja och han var påtagligt nöjd när vi cyklade hemåt i skymningen i kväll. En kanonträff från rätt långt håll som seglade över målvakten och gick in rätt i krysset.

I morgon försvinner grabben på camp i ett par dagar. Vi andra förbereder oss för att ta emot mormor och morfar. Sedan väntar en intensiv helg med bl a poolparty och födelsedagskalas. Och på söndag går jag ombord i en flygmaskin för transport till Köpenhamn och därefter Stockholm.

Men vi hinner säkert höras innan dess.

Inga kommentarer: