måndag 28 september 2009

SAS i medvind

Har nu nått Sweden och Stockholm efter en massa timmars resande. SAS-planet från Washington DC hade medvind över Atlanten, vilket innebar att vi landade nästan en timme före utsatt tid.

I vanliga fall är ju detta något positivt. Dock ej denna gång eftersom jag hade bokat en tågresa från Köpenhamn till Stockholm klockan 10.30. Fyra fruktansvärda timmar att slå ihjäl på en av världens absolut tråkigaste flygplatser i ett av världens mest ogästvänliga länder.

Hur kul var det? Ja, ungefär en etta på en tiogradig skala. Eftersom jag knappt sovit en blund under flygresan, var det hela rätt jobbigt. Särskilt som de charmiga danskarna verkar vägra att ställa ut soffor som väntande kan sätta sig på. Nere på tågperrongen finns det några sittplatser, men det lutar i en högst obehaglig vinkel. Det är antagligen för att ingen ska få sitta bekvämt och njuta av att få vila benen en stund.

Men när tåget väl kom och jag passerat sundet och äntligen var tillbaka på svensk mark, så somnade jag så sött.

På eftermiddagen mötte Stockholm med vackert höstväder. Lite kyligt och blåsigt, men blå himmel.

Kvällen ägnades åt middag tillsammans med äldste sonen och hans polare. Sedan var det dags för sportradion och kvällens GAIS-match. Just nu 3-0 till GAIS mot Örebro. Tyvärr måste jag meddela svärfar därborta i DC att Halmstad tappade 1-1 mot Elfsborg i slutminuterna och således förlorade med 1-2. Vilket innebär att GAIS nu definitivt passerat HBK i tabellen...

3 kommentarer:

ginna sa...

Kan tänka mig värre saker än att tillbringa fyra timmar i ett shoppingparadis där man kan frukostera på smörrebröd med pillede rejer... Love, love, love från oss på andra sidan Atlanten!

Olle J. sa...

Tror nog aldrig att jag varit på en flygplats som inte kan betecknas som åtminstone småtrist.

Wandersons 3-0-mål var nog något av det vackraste som skådats på Gamla Ullevi sedan Samirs dagar.

Peter sa...

Ser här ovan två diametralt olika inställningar till flygplatser. Fast å andra sidan har Kropotkin nyligen förklarat sin oinskränkta kärlek till Ullared, så helt ointresserad av shopping verkar han inte vara...