söndag 13 september 2009

Höst i Distriktet

Det må låta tråkigt, mörkt och kallt; hösten har kommit till DC. Men det är varken det ena eller det andra eller det tredje.

Höstarna här i Distriktet är vackra. Solen skiner ofta, vädret är stillsamt, regnet håller sig borta, luften är klar, färgerna fantastiska, temperaturen håller sig ofta runt 20-25 grader och det är inte så där förbålt fuktigt som det normalt är från maj till början av september.

Det är helt enkelt en ren fröjd att vistas ute.

Hösten brukar dessutom vara rätt länge. En bra bit in i december är det inte ovanligt med vad vi i Sverige brukar kalla fina sommardagar. Sedan kan vintern rasa in utan närmare förvarning, när vinden svänger från den sydliga, som dominerar under hösten, till den kalla nordan, som kommer loss i december och som sedan kan ligga kvar en bra bit in i april. Och nordanvinden är ofta svinkall. Det gör att det kan vara uppemot 50 graders skillnad mellan den varmaste och kallaste dagen under en säsong - det är inte helt ovanligt!

För många år sedan fick jag mig förklarat attd essa våldsamma temperaturskillnader beror på att det inte finns någon bergskedja här "på tvärsen", d v s som går i västlig-östlig riktning. Det gör att de varma och ofta fuktiga vindarna från Mexikanska golfen har fritt blås upp till DC-området, med värmeböljor (uppemot 40 grader är inte ovanligt), tropiska regn och ofta häftiga stormar som följd.

På samma sätt har den arktiska vinden från norr lätt att ta sig ner ända hit, inte sällan med temperaturer på ner mot 10-15 minusgrader och snö.

Det kan vara rätt omtumlande. Förra våren kom min gamle polare Anders hit i början av mars. Då var det rejält med snö och omkring 5 minusgrader. En vecka senare fanns det inte en snöflinga kvar, solen sken från en klarblå himmel och temperaturen hade gått upp till över 20 grader. Jag kommer ihåg att vi satt på en uteservering och drack några öl en ljummen kväll. Utan jackor och utan att frysa.

Hur som haver. Denna vackra höstsöndag har således tillbringats utomhus till största delen. Vi stack upp till en av våra parker på förmiddagen, träffade kompisar där och hade picnic. Själv passade jag på att springa runt tio kilometer.

Senare på eftermiddagen gick hela familjen och tittade på när Lillebror tränade med sitt nya soccerlag. Han gjorde ett av de tre målen i den avslutande interna träningsmatchen och var påtagligt nöjd efteråt...

Big Brother fick för övrigt hoppa in som extracoach och var inte direkt missnöjd med det, han heller. Alltid kul att visa småglina hur en boll ska behandlas.

Det fina vädret har utlovats fortsätta hela veckan. Härligt!

Och på grisfronten: Intet nytt.

8 kommentarer:

Karin sa...

Grattis till målet! Jättefina bilder! Här har vi också sol. En härligt solig höstmåndag. Eftersom H har varit sjuk i helgen så offrade jag mig och är hemma idag med lillstumpan (som mår mycket bättre). Nu ska vi sätta oss i en solstol på altanen och läsa bok. Jobbigt. Kram K

Hanna sa...

Åh, vad proffsig han såg ut på bilderna! Och big brother som extracoach - vilken familj!
Har de kvalat in till VM ännu?
Kram,
Hanna

Anna Karin sa...

Höst? Vi badade i Grötvik i fredags, så vi kallar det sommar.

Peter sa...

Låter väldigt jobbigt, Karin. Tänk på att sitta ordentligt i solstolen så du inte får ont i ryggen. Det där med ergonomi, du vet. När man sitter mycket.

Jo, jag har hört rykten om en klassisk indiansommar back home. Good for you! som vi säger här.

Nä, VM är tämligen överskattat. jag är mer inne på att de ska ta plats i Atleterna vad det lider.

Annika sa...

Hösten är den absolut bästa årstiden här, tycker du inte? Svala kvällar, morgnar och nätter och varma vackra dagar...
Dock, jag för dagbok, kan jag konstatera att jag brukar slå på värmen i huset i mitten av okt. men visst kan det vara sommarvarmt enstaka dagar i dec också, o under hela vintern ngn dag då och då. Känns alltid lika märkligt då man får sådana dagar. Peter, min make, brukar säga att jag ska se de dagarna som en present, men jag tycker inte om när det blir 24 grader i januari :-).
Ja, jag minns för ngt år sen då tempen föll med 30 grader under en och samma dag...
Vet du, jag undrar om det var din fru jag fick mail av för ngt år sen??? Har funderat lite på om det kan ha varit hon som skrev ett SÅÅÅ trevligt mail till mig. Anställd på SR?? Känns det igen :-)
Hälsningar från Suburben!!

Peter sa...

Jo, det är mycket sannolikt min hustru, det!

Fredrik Nyström sa...

Jag och Ulle var ju i New York förra året vid den här tiden och även där och då var det ett ljuvligt väder. I år åker vi i mitten av oktober, får nog packa kläder för två olika årstider då, kanske!

ginna sa...

Hej Annika (via P:s blogg!)
ja, det är jag som är jag :-)
Jag är fortfarande inne på din blogg titt som tätt, alltid lika roligt att läsa! /ginna