onsdag 2 december 2009

Nya omröstningar!

Aha. Omröstningen är avslutat och ni (66 procent eller 12 av 18 angivna röster) tycker således att jag ska ha fyrkantiga glasögon. Det är ett stort steg att ta efter 30 år med runda brillor, jag måste fundera på saken. Bara 16 procent föredrog mina ovala glasögon, lika många som alternativ tre, som är mina (i ärlighetens namn vansinnigt fula) sprortglasögon.

Det är kul med omröstningar. Känns demokratiskt på något sätt. Delaktighet, engagemang och sån't fint.

Jag har lekt med tanken att låta omröstningar styra mitt liv, en slags internetbaserad version av Luke Rhinehars bok Tärningsspelaren (The Dice Man) - eller av filmen Yes Man som är en variant på samma tema. Den bärande idén är att frivilligt avstå från beslutanderätten över sitt eget liv. I Tärningsspelaren bestämmer sig huvudpersonen för att låta tärningen styra hans liv. Han sätter upp olika alternativ i varje valsituation och slår sedan tärningen. Sedan följer han tärningens slumpartade val. Utan undantag. I filmen Yes Man är upplägget något annorlunda, men grundtanken densamma. Här bestämmer sig huvudpersonen för att helt enkelt säga ja som princip. Resultatet blir att han hamnar i situationer som han aldrig tidigare varit i närheten av - och naturligtvis lär sig en massa nytt på kuppen.

Min idé skulle vara att ständigt lägga ut mina val som omröstningar på bloggen. Exempelvis:

Ska jag anmäla mig till maratonloppet i mars?
1. Ja.
2. Ja, men spring halvmaran.
3. Nej.

Eller:

Ska jag dra ut visdomständerna?
1. Ja, alla fyra.
2. Ja, men bara den där med hål i.
3. Nej. Avvakta - det löser sig ska du se.

Ja, ni fattar det hela. Som en realityshow där tittarna röstar på deltagarna. Ytterst skulle det ju kunna handla om att rösta ut mig. Vad det nu skulle innebära i praktiken...?

Jag börjar lite lätt med en omröstning om omröstningar. Se uppe till vänster. Och rösta gärna.

I övrigt från distriktet: Kallt. Och kallare ska det visst bli senare i helgen. Till och med minusgrader, ryktas det. I övrigt är allt hur bra som helst.

Take care.

5 kommentarer:

Karin sa...

Kul! Mer omröstningar till folket! Kram K

Anna Karin sa...

Omröstningar: Kul!
Maraton: Nej (Du förtar dig bara)
Visdomstanden: Nej (Expektans är alltid att föredra. Jag skulle aldrig dra ut en tand, om den inte dårvärker)

Hanna sa...

JA! visst känns det allmänt demokratiskt och trevligt! Jag vill gärna vara med och bestämma om dina visdomständer och andra detaljer!
Kram /Hanna

Werner sa...

Vi styr gärna ditt liv. He he.

Peter sa...

Vi får väl se hur det blir. Omröstningen får avgöra...