tisdag 15 december 2009

Vinter-konsert med kören

I går, måndag, var det dags för den numera för oss traditionella vinterkonserten med Syster Ysters kör. Och i år var succén naturligtvis större än någonsin tidigare. Jublet visste inga gränser efter den sista sången.

Efter konserten gick vi och åt pizza med ett gäng kompisar. Sedan fick jag ledigt och stack iväg på den lokala puben The Guards, där polarna Andy och Tom redan satt med varsin öl och med varsitt öga på sammanfattningen av helgens football - en sammanfattning som alltid går på måndagskvällen på televisionen.

Herregud, man börjar bli en verkligt amerikansk man... Det känns rätt etablerat när man går ner på stamkrogen och träffar sina vänner och kollar in det senaste från the world of football. Dessutom tycker Andy att jag ser ut som om jag kommer från Brooklyn. Själv är han gift med en finska. Och Tom har tidigare jobbat för ett finskt företag. Så det blev en del diskussioner om bröderna Kaurismäkis filmer och om den finska folksjälen.

Jo.

I dag har jag varit på ännu ett skolbesök för Syster Ysters räkning. På vägen hem cyklade jag nästan på borgmästare Adrian Fenty, som tog ett klassiskt första spadtag för en renovering av en high school strax intill.

Det var en massa TV-bolag där och jag gjorde vad jag kunde för att komma med i bild, men är inte säker på att jag lyckades. Hittar jag något så lägger jag ut länken.

I övrigt kan rapporteras att det är 15 grader varmt och att jag har vaga planer på att ge mig ut på en joggingtur i eftermiddag. Måste dock jobba en smula först.

Tjejerna i kören strax innan de gick upp på scenen.

Kolla stilen, närvaron och utstrålningen. Det är bara en tidsfråga innan vi har en professionell musikalartist i familjen.

Dundrande applåder efter sista låten.

Det är så vackert att man bara vill gråta:

6 kommentarer:

Anna Karin sa...

Eja vore jag där! Tack i alla fall för att du bjöd på både bild och ljud, Det var god kompensation hälsar en rörd mormor.

Hanna sa...

Vackert så det förslår! Och sången minns jag att jag också sjöng i kör när det begav sig...
/Hanna

Anders Pihlblad sa...

Mycket vackert!! God Jul på er!

-acke

Karin sa...

Åhh, nu har jag också sett och lyssnat! Fantastiskt! Stor och varm kram från Karin

Taina sa...

Vad roligt med konserter. Speciellt då barn är inblandade. Jag har varit på ett antal skolkonserter här och de är ju PROFFS! Wow säger jag bara.

Jag blev lite nyfiken på vad som sas om den finska folksjälen.

Jåh.

Hahaha, en linslus? Jag håller utkik efter bilder.

Peter sa...

Jag hälsar Syster Yster från er alla!
God jul själv, Acke - hoppas allt är kanon! När har du vägarna förbi?
Den finska folksjälen, ja. Vi bekräftade väl bara den dominerande bilden... Djup. Tyst. Vemodig. Sisu. En själ danad av att ha varit klämd mellan svenskar och ryssar i många herrans år. Finland är ett mycket intressant land.