fredag 18 december 2009

Wow! Snökaos i DC

Jag cyklade iväg till Trader's för att handla i eftermiddags. Gick in genom entrédörren och möttes av - kön till kassorna. Kön gick alltså genom hela butiken som en lång slingrande orm. Min spontana reaktion var förstås att gå ut igen, men så var det ju den där ekologiska laxen och kycklingfiléerna och...

Så jag hämtade diverse matvaror och ställde mig snällt sist i kön, förundrad över att så många var och handlade en tidig fredagseftermiddag. Jag menar, jobbar inte folk eller vad är det här?

Började småprata med folk i kön, det gör man alltid här. Jag sa något om att det var värst vad folk handlar julmat tidigt. Då sa någon att det var snön.

"Vadå snön?" sa jag.

"Folk bunkrar upp för snöovädret. Det kommer att lamslå hela DC."

Åter igen alltså: Snökaos i den amerikanska huvudstaden. Enligt väderfolket väntas mellan 12 och 18 inches snö i morgon. Borgmästare Fenty har deklarerat "snow emergency". Det är klart att folk handlar medan de kan. I morgon kommer de ju inte ut genom dörren. Enligt rapporter nu i kväll så har hyllorna tömts på matvaror på flera håll i Distriktet.

Det kan bli en ruggig helg. Själv ser jag fram mot mycket pulkaåkning.

9 kommentarer:

Werner sa...

Här i Stockholm fick vi snö i stora mängder häromdagen med normalt kaos som följd. Med det blev ingen "emergency" ett litet snökaos då och då är bara normalt.
Hoppas ni överlever. Hör av er via Facebook så vi får höra hur det går.

Tott sa...

Allt det där är lika naturligt som att klockorna går motsols på södra halvklotet. (Stater med besittningar på båda halvkloten säger därför inte "medsols" utan "clockwise"). Kära hälsningar till Er alla!

Tott sa...

Oj då, jag ser att min kommentar har hamnat på fel inlägg. Förlåt!

Unknown sa...

Werner! Varför via Facebook? Ska alla vi andra inte få reda på hur det går? Ruttet!

Werner sa...

På CNN låter det som om ni verkligen snöat in! Berätta hur det är - om ni nu överlever förståss.

Peter sa...

Tott: Nämen, vadå klockorna går motsols? Går de inte alltid medurs? Ur led är tiden, sanna mina ord. Det är tur att man bor på den sidan av jorden där solen är med en och inte mot en.

Werner: Vi överlever - trots CNN. Uppdatering kommer strax på bloggen, med bildbevis.

Greta: Fejsbokk är visst något sånt där socialt medium, där man kan gå med och sedan har Storebror koll på dig in i minsta detalj. Jag är tveksam till det hela, men har ändå ett fejsbokkkonto sedan gammalt, upptäckte jag häromveckan. Ska vi bli vänner?

Ulf. sa...

Det är indeed snowday idag! 60cm snö och varken jobb eller öppna butiker. Försökte ta oss till både Whole Foods och diverse butiker nere på M street. Heltokigt!

Hanna sa...

Men, vänta lite här nu...
Är solen MED er där uppe? Jag minns tydligt att Växjö hade 20 minuters "soltimmar" förra året i december.
Själv brände jag mig lite igår när jag återigen låg och slappade på en madrass i släktingarnas pool. Hepp!
/Hanna

Tott sa...

Så här är det. Om Du tittar på ett pariserhjul och ser att det går medurs så kan Du gå till andra sidan hjulet. Då ser Du att det går moturs. Detsamma gäller solen. Den går i högervarv hemma hos mig men i vänstervarv för dem som befinner sig på södra halvklotet. Riktningen ligger i betraktarens öga. Klockorna ändrar sig inte, det är solen som uppfattas olika beroende på varifrån man ser den.