fredag 18 december 2009

Winter Break och min arma hjärna

Hanna i Brasilien meddelade precis via e-post att hon strax skulle hämta kidsen från skolan. Detta var sista dagen före sommarlovet.

Våra barn slutar också skolan i dag och är lediga i ett par veckor. Men här, på det norra halvklotet, är det helt oväntat dags för vinterlov.

Så konstigt det kan vara, upp- och nervända världen, liksom. Jag har även hört att vattnet ska strömma åt andra hållet när man till exempel tappar ur ett handfat (en så kallad vattenvirvel).

Märkligt.

På andra ledden har jag alltid haft svårt att rent logiskt förstå den där datumlinjen. Särskilt jobbigt blir det för min arma skalle är det att fatta den tidsmässiga konsekvensen beroende på från vilket håll denna linje passeras. Blir jag plötsligt en dag äldre? Eller yngre? Och vad händer om jag fyller år just den dagen när jag passerar datumlinjen vid midnatt och kommer till andra sidan dagen efter? Fyllde jag aldrig år då? Å andra sidan, fyller jag år två dagar i rad om jag passerar linjen från andra hållet? Och skulle man i så fall inte kunna sätta det i system och aldrig bli äldre?

En annan sak jag funderat mycket över är hur man faktisk åldras långsammare om man reser väldigt fort. Fast man själv aldrig upplever det, eftersom en egen tidsuppfattning är konstant.

Märkligt.

Hur som helst. Några informationspunkter:
  • I går var hustrun och jag i Lillebrors klass och berättade om Sweden. Stor succé, särskilt när vi delade ut svenska pepperkakor. Mest frågor blev det konstigt nog om kungens hund.
  • I går kväll fixade vi små käcka presenter till barnens lärare.
  • I morse glömde Big Brother och jag att ta med de små käcka presenterna till hans lärare.
  • Förmiddagen ägnades helt och hållet till Syster Ysters och Lillebrors skolavslutnings-uppträdande. Väldigt vackert.
  • Man har förvarnat om snökaos här i Distriktet. Tydligen ska det komma uppemot 20 centimeter snö i morgon, lördag. dags att plocka fram pulkorna...

Eftersom hustrun åkt iväg på en kortare resa och tagit med sig kameran, får ni ge er till tåls med bildbevis för ett och annat. Bildpublicering senare, med andra ord.

Inga kommentarer: