onsdag 21 april 2010

Avprickad att-göra-lista

Urtråkigt väder i Distriktet. Regn hela dagen. Så vad passar sig bättre än att ta fram den gamla hederliga att-göra-listan. Den som min svägerska i Brasilien allt som oftast brukar hänvisa till. Hennes lista verkar vara giganstiskt lång. Min egen var något kortare och därför kunde jag nöjt konstatera att jag lyckats pricka av samtliga punkter som fanns där:
  • Fixa deklarationen
  • Skriva en faktura
  • Skriva klart ett reportage

Deklarationen gick som en dans, eftersom jag råkar vara rätt bra på att lägga in rätt papper på rätt plats. Sedan många år har jag en enskild firma och jag har alltid grejat med skatteprylarna själv. Det är i själva verket inte särskilt svårt och man kan alltid få bra hjälp av Skatteverket. Jag verkar tillhöra de få svenskar som tycker att det är helt okej att betala skatt och att det inte är särskilt svårt att deklarera även om man har eget företag.

Nu är dock min näringsverksamhet tämligen blygsam, bör jag tillägga. Det är mest frilansarvoden och lite bok-royalties. Vilket möjligen gör mina skatteaffärer enklare än många andra. Så särskilt många avdrag yrkar jag inte heller på.

Så efter ett par timmars grejande med blanketter och momsbilagor och kvitton så var jag klar, la hela bunten i ett kuvert och skickade iväg det till Sweden. En punkt avprickad.

Fakturan gick snabbt att skriva. Jag har en färdig mall som jag använder. Mitt problem när det gäller fakturor är annars att jag brukar glömma att skriva och skicka dem. Förra året skickade jag ett antal fakturor flera månader efter att jag levererat texten. Och märkligt nog brukar inte tidningarna jag skriver för påminna mig om att det saknas en faktura...

Ytterligare en punkt avklarad. En kvar.

Så jag satte mig och skrev färdigt ett längre reportage som jag nu, ikväll, ska skicka över till redaktör'n. Alla punkter avprickade.

Nu kan jag sätta mig och kolla in hockeyn med gott samvete. Caps möter Montreal Canadiens i det fjärde slutspelsmötet. 2-1 i matcher så här långt. 2-2 i matchen efter två perioder.

När jag ändå är inne på sport, kan jag meddela att jag kämpade mig igenom 45 minuters löpning i hällregn i morse. Imponerande, va? Storformen är på väg.

5 kommentarer:

Taina sa...

Det låter bra, dvs att STORFORMEN är på väg. Den får vi checka av i augusti, blink, blink.

Att-göra-listor tycks vi alla leva med nuförtiden. Min är som en amöba och ser helt annorlunda ut än dagen innan. Kortare, längre, ändrade uppgifter och en massa kludd. I ständig förändring.

Hanna sa...

Jösses vilken kort lista! Rena drömmen!
Själv kämpar jag på med min låååånga lista. Den är av samma karaktär som Tainas - i ständig förändring...

Peter sa...

Nyckeln är att prioritera.

Werner sa...

Otroligt vilken energi och vilka prestationer! Vad skall detta sluta??

Peter sa...

N Y Marathon 2012?