söndag 12 december 2010

På besök i en annan värld

Satte för första gången i mitt liv min fot på en sådan där riktig country club i dag. Lillebror var bjuden på bowlingkalas på Chevy Chase Country Club och födelsedagskillens pappa, som förstås är medlem i klubben, tog med mig på en rundvandring runt ägorna.

OMG, som vi säger numera. Det var som att besöka en annan värld. Bara för att ge er en bild:

18-håls golfbana.
Ett gäng pooler.
Bowlingbanor.
Hockeyrink.
Ett oräkneligt antal tennisplaner.
Ett oräkneligt antal matsalar, barer och "mysrum".
Biljardrum, flera gym, spaanläggning och massage.
Övernattningsrum för gäster.

Och väldigt mycket mer. Allt i ett exklusivt och perfekt skick. Här slarvades det minsann inte med detaljerna.

Hur blir man medlem här då? Ja, först måste två redan existerande medlemmar "nominera" en som ny medlem. Därefter måste ytterligare tio medlemmar skriftligen rekommendera den hoppfulla aspriranten. Därefter tar det omkring tre till fem år innan man blir erbjuden medlemskap.

Då kommer nästa lilla grej: Inträdesavgiften. Sex. Hundra. Tusen. Kronor. 600.000 spänn som man inte får tillbaka om man vill gå ur.

"Sedan är det en årsavgift också", sa pappan.

Jag klarade inte fråga om hur stor den var. Jag hade nog med att försöka få luft.

Sedan åkte vi och köpte en finfin julgran på Whole Foods for only $ 49:99. Det är mer på vår ekonomiska nivå.

Ja, det blev en äkta gran i år, eftersom vår kitschiga plastgran tappat för mycket barr (en barrande plastgran - vad de hittar på...) och dessutom hade delar av ljusslingan lagt av. Så vi körde hem den finfina granen på biltaket i regnet och under kvällen klädde hustrun och delar av barnaskaran den.

Nu glimmar och glimrar den så vackert nere i vardagsrummet.

I övrigt kan noteras att mitt före detta favvolag i hockey, Washington Capitals, förlorade sin sjätte raka match nu i kväll. Pinsamma 0-7 mot N Y rangers på klassiska Madison Square Garden.

Och inte går det något vidare för mitt nya favvolag i hockey, IK70, heller. Förlust mot kanonlaget Bofors häromdagen, 1-5. Sedan jag började hålla på detta klassiska Oskarshamnslag har man rasat från andra plats till sjunde. Nu har man snart känning av bottenträsket.

Troligen åker man ur serien när säsongen är slut.

En äkta gran pryder numera vardagsrummet. Det är vackert och det luktar gott i hela huset.

Jag odlar mitt tomteskägg. Jag slutade raka mig när jag skadade munnen för ett par veckor sedan och fick blodad tand. Värst vad grått det blivit. Kan man färga skägg?

5 kommentarer:

Anna Karin sa...

Så tindrande och tjusig!
(Ja, det gäller även granen)

Anna Karin sa...

Så tindrande och tjusig!
(Ja, det gäller även granen)

Unknown sa...

Tycker du är läskigt lik Leif Pagrotsky...

Ulf. sa...

OMG! Vilken fin gran!
OMG! Sicket skägg du fått!
OMG! Om vi inte ska starta en country club, det kanske lockar visum?

Peter sa...

Jo, Paggan och jag är lika som bär. Men läskigt?

Tack för berömmet från er övriga... Starta en country club låter som en kanonbra idé. Risken är väl möjligen att vi skulle bli sittande i varsin chesterfield-fåtölj och snurra på konjakskupan mest hela tiden.