söndag 5 december 2010

Var julskyltningen på söndagar?

När jag var liten var julskyltningen en stor sak i den lilla staden. Jag kommer uppriktigt sagt inte riktigt ihåg varför det var så stort. Var det möjligen för att det var en söndag och många affärer var öppna och att det såldes granar och julblomster på torget?

På den tiden, förstår ni, var inte en enda affär öppen på söndagar resten av året. Bara kiosker som man handlade kvällstidningen i.

Eller minns jag fel? Var julskyltningen i själva verket på en lördag? I så fall var det möjligen spreciellt eftersom man hade öppet på sen eftermiddag. Alla butiker stängde prompt klockan 13.00.

Jag har en tydlig minnesbild av att det var mörkt när man gick runt där och tittade i skyltfönstren. Vi var rätt lättroade då, för 40 år se'n eller så. TV2 hade precis startat, färg-TV:n började slå igenom och i tidningarnas TV-tablåer var programmen fortfarande märkta med S/V eller FÄRG så man inte skulle tro att det blivit något fel på ens nyinköpta färg-TV när bilden var svartvit.

Detta sagt som en lång introduktion till dagens stora händelse, julmarknaden på Visconsin Avenue, ett längre stenkast från vårt hus. Det var festligt, folkligt, fullsatt och fruktansvärt kallt. Vacker musik, dock. Särskilt The Gay Men's Chorus, en känd manskör här i Distriktet.

Dagen har i övrigt ägnats åt mera volontärarbete på skolan - jag avslutade i dag ett enmansprojekt som går ut på att ta död på den murgröna som hotar att ta livet av skolans ståtliga almar. Det har tagit betydligt längre tid än vad jag trodde. De är sega de där lian-liknande grenarna som växer längs trädens bark.

På kvällen kom våra kära vänner Andreas och Marissa över på ett spontanbesök som slutade i en gemensam kycklingmiddag. Mycket trevligt!

Finns förresten julskyltningen kvar som fenomen i Sverige?

Och vad är i så fall själva poängen?

Syster Yster tillsammans med en kompis på dagens julfestligheter här i Georgetown.

Lillebror och Syster Yster tillsammans med en kissnödig snögubbe.

Delar av familjen njuter av skön körsång på julmarknadeb i eftermiddags.

1 kommentar:

Karin sa...

Javisst finns det julskyltning! Vi var på julskyltning förra söndagen (Ja, det var söndag och många affärer var öppna. Inget är sig likt..) Mycket stämningsfullt med marknad på torget, glöggserveringar i gathörnen och snön som sakta föll från himlen. Jag saknade dock kissnödiga snögubbar, det hade varit kul. Framförallt saknade jag er! KRAM