söndag 27 mars 2011

"I'm so Disneypointed"

Rubriken anspelar på ett nytt ord som vår ständigt lika kreativa ordekvilibrist Lillebror kläckte i något sammanhang i samband med besöket på Disneyworld. Förleds nu dock ej att tro att det vilade ett besvikelsens skimmer över Disneybesöket i Florida. Tvärtom. Men ordet är så förbålt bra så jag tyckte det var värt att ta med i rubriken.


Välkomna tillbaka till Andra Sidan. En rejäl förkylning och fulltecknad agenda har gjort att mina bloggambitioner kommit något på skam de senaste dagarna.


Dessutom har vi haft kärt Sverige-besök; Maria och Claes stannade till hos oss under sin jorden runt-resa. Claes och jag var bland annat ute och skådade fågel i lördags morse. Jag har alltid tyckt att det är kul att kolla fågla och under åren i Fältbiologerna på det glada 1970-talet var jag ute på exkusion var och varannan helg. Och intresset puttrar på även i mogen ålder, även om det i praktiken blir rätt sällan jag kommer ut i klorofyllen.


Men i lördags blev det av. Claes har en helt annan fågelkunskap än jag, så det var ett sant nöje att få alla märkliga tättingar artbestämda och dessutom fick jag en kort föreläsning om varje arts levnadsmönster. Det är alltid kul och inpirerande att umgås med folk som kan sin sak. Själv lär jag dock förbli en glad fågelskådaramatör. Men det är ett lyft att skåda med den nya kikaren som jag fick i julklapp - tack svärmor och svärfar! Här kommer några tusen bilder från vår Floridatripp.


Vi gick upp i ottan för att hänga på låset när de öppnade Disneyworld. Här är hela gänget på väg i bussen från hotellet till parken - den första av fyra som vi klarade av på två dagar...

Disneys inlägg i den aktuella politiska debatten i USA?
Gänget i den första parken, Magic Kingdom. Det där sagoslottet i bakgrunden är ju klassiskt.


Här är slottet igen. Lillebror och jag promenerar på Main Street USA...


...medan hustrun och Big Brother poserar framför kullarna i San Francisco. Vägen bakom är en kuliss, vi har nu gått vidare till en annan park - Hollywood Studios.


Mina fyra coola kids!


Nu ännu coolare.


Det är vi (Syster Yster, Äldste Sonen, Big Brother och jag) som sitter längst bak i denna skrämmande vagn...


En far och hans barn. Bakom oss skymtar Mount Everest.


Hustrun med tre av barnen har snart åkt hela white rafting-turen. De var genomblöta.


Dom är ju så coola.


Min favvofigur Goofy med Syster Yster och Lillebror.


Mimmi Pigg med Lillebror och Syster Yster.


Musse Pigg med Lillebror och Syster Yster.

Donald Anka med Lillebror och Syster Yster.


Sedan åkte vi till gulfkusten. Vit sand, 30 grader varmt och mycket behagligt...


...i vattnet. Otroligt skönt.


Här visar Syster Yster ett effektivt sätt att undvika den farliga solen.


Efter havet ägnade vi ett par avslutande dagar åt seriöst pool-badande. Som synes trivdes Syster Yster rätt bra.


Alltmedan ett flygplan skrev kristna budskap i skyn. "Jesus Loves U" stopd det här så småningom.


Här är två av grabbarna i en annan pool. Observera Lillebrors tummen upp-gest - samtidigt som han är under vattnet! Avancerat är bara förnamnet.


Efter en dag med poolbad, krönt av en överdimensionerad pizza framåt kvällningen, somnar man rätt snabbt framför TV:n.


Här är framsidan på vår lilla villa som vi hyrde oförskämt billigt. Tre rum och kök, sju pooler, 15 tennisplaner och diverse annat smått och gott. Jag har nog...


...aldrig bott så lyxigt i hela mitt liv. Här är baksidan, Egen grill som synes. Den hann vi dock aldrig prova på.


Äldste grabben i Downtown Disney, en rätt nyanlagd stadsdel med diverse affärer och krogar. Disneyworld i Florida är s-t-o-r-t...

Sedan åkte vi hem efter fem underbara dagar i Florida. Här en bild från gårdagens avslutningsmiddag med Maria och Claes.

6 kommentarer:

Hanna sa...

Det låter ju onekligen som ni har haft det rätt uthärdligt!
Tre spontana reaktioner på bilderna är
1. Jösses vad Big Brother har blivit LÅNG!! Där lär man ju ligga rejält i lä i sommar...
2. Bra karaktär av Syster Yster att ha Mimmi Pigg-hårbandet på i princip alla bilder! Ska det va så ska det va!
3. Lillebrors tummen-upp i bassängen kvalade direkt in bland mina stora fotofavoriter!
Kramar till hela gänget!
/Hanna

Peter sa...

Kram tillbaka! Hoppas ni har det bra allihop - jag ser med spänning fram mot en rapport från Rio!

Taina sa...

Åh vad härligt ni tycks ha haft! En del klassiska bilder från Disney måste ju bara vara med tycker jag och ni lyckades bra.

Hoppas du mår bättre nu!

Annika sa...

Åh vad kul att se alla bilder! Det är kul att vara på WDW. OCH perfekt att åka dit den här tiden på året då vädret är så piss här.
Var det mkt folk i parkerna?
Använde ni er av fast pass?
Var där på spring break en ggn och det var så sjukt mkt folk.

Hoppas att förkylningen blivit bättre nu!

Karin sa...

Åh, vilka härliga bilder! Såg ut som ni blev riktigt "disneyfierade", precis som det ska va!
Kram kram!

Peter sa...

Tack Taina, Annika och Karin! Jo det var väldigt mycket folk i alla parker, men vi var disciplinerade och hängde på låset på morgnarna. Och förmiddagran var faktiskt rätt lugna. Dessutom speedade vi iväg och fixade såna där snabbpass så fort vi kom åt. Så det blev faktiskt inte så mycket kötid trots allt. Och förkylningen är så sakteliga på väg att bli bättre, tack för omtankarna!