tisdag 8 mars 2011

Lenten Buns trots allt

Hembakta fastlagsbullar serverades som sig bör på fettisdagen. Eller Fat Tuesday som det heter here over.

Inspirerad av kusin Micke (se kommentar till förra inlägget) och med stor entusiasm från Syster Yster, drog vi igång projekt semmelbak i eftermiddags. Lenten Buns som jag lärt mig att det heter på English. Lent är ordet för fastan eller tiden från askonsdagen till påsk.

Det slumpade sig så att vi hade alla ingredienser hemma, så det fanns inte att skylla på. Dottern fixade ihop degen medan jag ordnade mandelmassan.

Resultatet blev väl sådär. Utseendemässigt. I vanlig ordning får jag ingen rätsida på jäsning baserad på torrjäst. Men smaken...

"Det smakar ju som en semla! På rikigt", skrek dottern förtjust när vi provsmakade.

Sedan bjöd vi hem kompisarna John och Sophia som fick prova denna exotiska svenska hetvägg. De såg lite skeptiska ut när vi berättade att bakverket dödat minst en kung, men båda åt upp sin semla vilket ju får anses vara ett gott betyg. De sa t o m att de tyckte det var gott, men det kan ha handlat om ren och skär vänlighet.

Men eftersom även hustrun tyckte att fastlagsbullen smakade bra, så var det nog rätt okej i alla fall.

I övrigt från Distriktet: Vackert vårväder, alla barnen mår bra och jag har inte sprungit en meter sedan i lördags. Det får bli i morgon. Kanske.

Och när jag ändå är inne på sportens värld så kan jag meddela att Caps (jag snackar NHL-hockey här) faktiskt vunnit fem raka matcher och nu leder sin division. Fast Backstroom var tvungen att bryta gårdagens seriefinal mot Lightnings efter att ha fått ett slag på sin redan frakturdrabbade tumme.

7 kommentarer:

Werner sa...

Jag är full av beundran över din förmåga att lösa denna i främmande länder så komplexa, utmanande uppgift. Ser fram emot att bli bjuden på Pedro's Lenten Buns i sommar.

Mikael B sa...

Trevligt att kunna inspirera lite "över där" :) Ser ut att vara föredömligt lite grädde på era semlor dessutom!

Kusin Micke

bubbe sa...

Oj vad semlorna ser proffsiga ut!

Peter sa...

W: Ska se vad jag kan åstadkomma mär det gäller semlor i sommar...

M: Ja, det får inte vara för mycket grädde. Uppriktigt sagt så är det väldigt mycket fett i det här bakverket även utan grädde.

B: Äsch då. Tack!

Hanna sa...

Hmmm... nu bidde man ju liksom lite sugen...
Hur gjorde du mandelmassan? Eller finns det att köpa färdigt där?
Färsk jäst har jag hittat här, så om det är det som är den svåra biten så ska jag nog klara att sno ihop några Brasse-semlor också!

Peter sa...

Hanna: Mandelmassan är en piece of cake, om uttrycket tillåts i detta sammanhang. Du tar en del sötmandel (t ex 2 dl). Lägger dom i kokande vatten en liten stund så att de går att skala ("tryck ut" mandeln från skalet). Tar en halv del (1 dl) strösocker, lika mycket florsocker samt äggvitan av ett ägg. Mixar ihop detta. Själv använde jag en en mortel för mandlarna eftersom jag är så miljövänlig. Några bittermandlar ska väl också vara med egentligen, men det skippade jag och det blev lika bra utan. Sedan kan massan stå i kylen. När semlorna ska göras så gröper du ur dom, blandar mandelmassan med inkråmet samt en skvätt mjölk till lagom konsistens.
Done!

Hanna sa...

Jaaa! Det låter ju så HIMMELSKT gott!! Måste helt enkelt prövas! Men, jag kanske avvaktar en vecka så jag får assistans av min mor... :)
Tack för receptet!