tisdag 29 mars 2011

Tidsslukande bilkrock

Dagen har varit fylld av diverse försäkringsfrågor. Precis som jag anade så kommer den här krocken (se förra inlägget) att sluka tid. I dag har jag pratat fyra gånger med de två inblandade föräkringsbolagen. Och då är de ändå överens om allt... bland annat (eller kanske framförallt...) att jag var helt utan skuld. Det innebär att den andra förarens bolag får ta alla kostnader.

Dessutom har jag pratat tre gånger med en och samma biluthyrningsfirma. Så här gick det till: Först ringde det andra försökringsbolaget och sa att de bokat en bil till oss som vi ska ha medan vår egen står på verkstaden. "Bra", sa jag. "Då behöver jag inte göra något mer?". "Nej", var svaret. Det är bokat och klart. "Verkstaden ringer uthyrningsfirman så får du bilen levererad dit".

En halvtimme senare ringde biluthyrningsfirman.

"Vi ser att du bokat en bil hos oss. När ska du ha den och hur ska du betala?"

Jag ägnade en kvart åt att redogöra för bakgrunden och informera om att den andra försäkringsbolaget skulle stå för alla kostnader. En halvtimme senare ringde det igen. Samma biluthyrningsföretag, en annan anställd.

"Vi ser att du bokat en bil hos oss..."

Samma visa igen. Jag drog bakgrunden.

"Okej. Ge oss ditt körkortsnummer bara, så jag kan göra klart bokningen här så är allt klart när du kommer och hämtar bilen."

"Nej, ni ska leverera bilen till verkstaden. Det var dealen", sa jag.

Efter en del snack hit och dit så blev vi överens och jag la på.

En kvart senare ringde det igen. Från uthyrningsfirman.

"Vi ser att du bokat en bil hos oss..."

Man blir lite trött. Men nu ska det förhoppningsvis vara ordnat. Klockan 10 i morgon ska bilen lämnas på verkstad och sedan ska jag kunna åka hem i hyrbilen.

På vägen måste jag dock passera en polisstation för att plocka ut ett tillfälligt parkeringstillstånd. Jag ser redan framför mig hur lång den kön kommer att vara och att - när jag väl kommer fram - jag saknar något viktigt formellt papper från försäkringsbolaget eller från verkstaden som intygar att jag verkligen är berättigad till ett sådant där tillstånd...

Annars är allt bra. Förkylningen är så sakteliga på väg bort och vardagen har återvänt till Distriktet. I dag var alla tre kidsen i sina respektive skolor och jag har ägnat mig åt jobb i lediga stunder mellan samtalen med försäkringsbolag och biluthyrningsfirman...

Nu ska jag kolla in andra perioden i Capsmatchen. 0-0 så här långt. Mot Hurrikanerna från Carolina.

Inga kommentarer: