fredag 13 maj 2011

Husmössen till förnyad attack!

På grund av tekniskt strul hos Blogger så kunde jag inte uppdatera Andra Sidan i går. Den följande texten är alltså skriven på torsdag kväll, amerikansk tid.

Husmössterroristerna gick till förnyad attack i kväll.

För en gångs skull satt hustrun framför TV:n nere i vardagsrummet. Jag var en trappa upp. Plötsligt hörde jag henne säga med en låg - men oerhört sammanbiten - röst: "Kom hit". Efter snart 15 års äktenskap har jag lärt mig att det inte är läge att ifrågasätta en uppmaning som sker med den rösten.

Här var det allvar.

Jag skyndade mig på ner. Hustrun satt stel som en pinne och tittade mot den öppna spisen.

"Jag såg något i ögonrån som kröp. Något hårigt."

Jag tände taklampan och skulle just gå fram för att kolla närmare, när en mus sprang fram i full fart, rundade spiskanten och försvann in bakom TV:n.

Det var bara att gå och hämta fällan, aptera den med lite färsk ost och placera den mellan TV:n och spisen. Nu väntar jag på att höra smällen...

Det kan bli fråga om en upptrappning av kriget. Vilket i så fall innebär inköp av fler fällor. Förra gången vi hade musinvasion vittjade jag fällan ett tiotal gånger om jag inte minns fel...

Dagens stora grej är annars att Syster Ysters skola blivit stämd på tio miljoner dollar av en pappa som blivit bedragen av sin hustru. En av skolans kuratorer ("counselor"), en frånskild man som bland annat jobbade i dotterns årskurs, inledde för en tid sedan ett förhållande med kvinnan. Hela historien är så rörig så jag orkar inte redogöra för den, men medierna går naturligtvis i spinn; det är ju Obamadöttrarnas skola det handlar om. Läs till exempel lokaltidningen The Examiners artikel om det hela.

Big Brother har deltagit i det årliga friidrottsmästerskapet i dag. Han var rätt missnöjd när han kom hem, bland annat för att han totalmissat starten på 100 meter på grund av startblock som inte satt fast. han hade aldrig någon chans att komma ikapp. Det gick bättre på 200 meter, som han vann.

Dessutom vill jag passa på att skryta lite över hans akademiska insatser. Han var med på "Honor Roll" för andra terminen i rad, vilket är ett tecken på att han har högsta eller näst högsta betyg i samtliga ämnen. Han har uppenbarligen fått sin mors läshuvud.

4 kommentarer:

Kusin Anna sa...

Vi hade möss i Brålunden. Erfarenheten är att burfälla är bättre än smällfälla, ända till dess själva innehållet, levande, ska "omhändertas". Bäst var att doppa hela paketet i en vattenfylld hink. Sämst var att barmhärtigt släppa ut det lilla livet...

Unknown sa...

Det känns som om konflikten trappas upp och att ni har ökat er närvaro eller insats eller hur man kallar krig i dessa dagar.

Förresten verkar det vara tvärtom, att fienden ökat sin närvaro.

Hursomhelst, apropå ta livet av rejäla bondråttor gjorde gamle gotlandsharry genom att gå ut på åkern öppna buren och klubba dem med en käpp en efter en som de knallar ut.Man ska slå ungefär som när man slår en bandystraff förstod jag (fast harry nog inte sett en bandystraff).

Borde ju kunna funka med husmöss också. Kanske en sport att introducera för lillpysen, om han får med sig några badboys så lär de uppfinna många bra sätt att få tag på nya objekt.
Ett mesigare sätt att samla möss praktiserades av gotlandsleifen. En vattenhink och en vippbräda. Men man ska inte som han glömma att hälla i lite glykol. Då lär få en ganska utdragen dödskamp.
Lycka till !

Peter sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Peter sa...

Anna: Vi har provat båda metoderna, med blandat resultat. Just nu är jag mer inne på smällfällor. Känns mer definitivt på något sätt.

Anders: Tack för alla tips. Harrys metod låter ju rätt rå. Men han var väl inte någon direkt mjukis om jag minns rätt. Han var rätt cool när han körde in till handlarn med sin traktor. Leifens vattentortyr... Jag vet inte. Finns det ingen barmhärtighet kvar här på jorden