onsdag 14 december 2011

Dags att köpa julmust

Julgranen är halvklädd och jag inser att vi varken har glögg eller julmust hemma. Svärmor har lovat ta med sig grejer för att kunna fixa hemlagad glögg, men julmusten är svår att tillreda på egen hand. Det får bli en tripp till World Market endera dagen. Liksom till Ikea, för att fylla på sillförrådet och kolla om de möjligen behagar ha några andra godsaker i deras allt magrare matsortiment.

Denna onsdag har annars präglats av lite halvdant väder och skrivbordsjobb. Ungefär som vanligt, med andra ord. Några saker är dock värda att notera alldeles särskilt:


  • Storebror och Syster Yster har båda fått sina grades efter den första trimestern - här får man betyg tre gånger per läsår från middle school. Och vilka betyg - i stort sett bara A:n rakt över. Det är helt makalöst.

  • Hustrun är ännu vackrare än vanligt efter ett besök hos sin frisör. Filippe tror jag han heter.

  • Vi har ätit grilled chicken med ris och en alldeles fantastisk citronsås. Min blygsamhet förhindrar mig från att tala om vem kreatören i köket var, men det var på samma konstnärliga höjd som Flilippes klippning.
Och så fixar och donar vi förstås inför morgondagens ankommande brassegäster. Hustrun ska ge sig iväg i ottan för att hämta upp gänget vid flygplatsen. De tar nattflyget från Brasilien och beräknas landa kl 6:30 i morgon bitti.

Himla skoj!

3 kommentarer:

Ulf. sa...

Om IKEA ens har julmust i år! Vi var där för 2-3 veckor sen och det var inte mycket mat. Inte. Mycket. Mat. Lite synd. Vi fick med oss lite marsipan hem, som vi senare läste innehåller mjölk. Stackars M. Våran glögg har stått och dragit i två dagar nu, återkommer med uppdatering om ytterligare två dagar när vi hettat upp den :)

Annika sa...

Nej, Ikea har ingen must.
Men World Market har!!
HOPPAS att det fortfarande finns kvar, Peter!

Glögg gör jag min egen och den blir SÅ god!
Hör av dig om du vill ha receptet. Jag tror också att jag lade ut receptet på bloggen i november eller ngt sådant.
KUL att ni snart får besök!

Marzipan och mandelmassa har vanliga matbutikerna också. Odenses. MUMS!!

Peter sa...

Tack Andreas och Annika. Jag ska scrolla bakåt i din blogg (Annika) och leta upp glöggreceptet!

Ikea - jag vet inte... Jag tror möjligen vi gjort vårt sista besök där. World Market får det bli.

Andreas, vill ni ha ett gäng julmustar om vi hittar några?