tisdag 13 december 2011

Stämningsfullt och vackert i House of Sweden

Lillebror gick något motvilligt till plugget i morse och det är minsann inte särskilt ofta han känner så. Troligen var han lite rädd för att börja må dåligt på skolan igen. men så fort han mötte sina kompisar på skolgården förvandlades han till sitt vanliga glada och obekymrade jag.

Skönt att se.

Även övriga mår bra, även om Syster Yster fortfarande är lite hostig efter förra veckans förkylning. Förhoppningsvis har vi klarat av sjukdomarna nu före jul, så vi slipper dom när tomten kommer. Vi blir för övrigt 16 personer här på julafton, mössen oräknade.

Julen har överhuvudtaget präglat dagen. I eftermiddags bar vi in granen, som nu står grön och grann i stugan - redo att utsmyckas. Och framåt kvällen vandrade hustrun och jag, tillsammans med vännen Janice, ner till House of Sweden och åt svenskt julbord, kollade in ett jättefint Luciatåg och lyssnade till ytterst vacker och stämningsfull körmusik.

Jag har alltid gillat körmusik, uppvuxen som jag är i en familj där både far och mor sjöng i körer. Själv sjöng jag i skolkören i grundskolan - var en av de få grabbar som gjorde det. Fattade aldrig varför inte fler killar var med, det var ett utmärkt tillfälle att komma i närmare kontakt med snygga tjejer...

Kvällens körupplevelse var enastående. Luciatågs-tjejerna var riktigt duktiga och dessutom uppträdde en amerikansk barnkör som var helt fenomenal och som hade repeterat in flera julsånger - på svenska!

Eftersom jag är så gammal så tillät jag mig själv att bli lite rörd av både skönsången och Luciatåget.

En härlig känsla.


Vackert och stämningsfullt på House of Sweden nu i kväll.

2 kommentarer:

Annika sa...

Åh, varför for jag inte dit???
DET skulle ha varit fint.
Förstår att det var jätte, jättefint.
Ingen annan dag på året saknar jag sverige så mkt som just under Lucia....

Peter sa...

Du får väl satsa på nästa år - det var verkligen en trevlig upplevelse. Se till att lära känna någon där bara, det krävs inbjudan...