söndag 4 december 2011

Möjligen USA:s fulaste julgran

Helgen kom och gick i rasande fart, precis som vanligt. I lördags stack jag och storhandlade och slog sedan personligt rekord i idrottsgrenen "hur-lång-tid-kan-det-ta-att-hitta-en-parkeringsplats". Det tog 45 minuter innan en lucka uppenbarade sig. Jag har nog aldrig varit så nära att få en hjärtinfarkt i mitt liv.

Jag gjorde det grundläggande misstaget att åka iväg hemifrån någon halvtimme försent på lördagsförmiddagen. Kommer man till Georgetown efter klockan 11 är det liksom kört. Det finns inte en ledig plats och tiustusen bilar cirkulerar omkring i en fåfäng jakt efter en plats.

Jag lyckades till slut hitta en plats omkring en kvarts gångväg från huset. Hur kul som helst. Och orsaken till att just denna plats var ledig visade sig i morse, när jag skulle hämta bilen och ställa den närmare bostaden innan nästa invasion (bilburna kyrkbesökare på söndagen):

Jag hade ställt bilen under det träd där samtliga fåglar i Nordamerika samlas för att uträtta sina behov. Så det vara bara att ta fram hink och svamp och försöka hitta bilen under all skit. Bokstavligt talat.

Lördagen var annars ytterst trevlig, med sympatiskt väder och en oerhört skojig middag i glada vänners lag. Det blev ett sent sänggående och min karaktär och disciplin när det gäller diet fick maka på sig en aning...

Men å andra sidan har denna söndag innehållit rätt mycket fysiska aktiviteter. Förutom att tvätta bilen på morgonen, så gick vi, hela gänget, på en långpromenad in till the National Christmas Tree. Själva trädet var en besvikelse precis som vanligt (fulare julgran får man leta länge efter), men promenaden i solskenet var finfin.

Här är lite bilder från dagen:





Bloggaren vilar ut på Starbucks efter att ha tvättat bilen i arla morgonstund.


Sannolikt USA:s fulaste julgran. Märkligt nog är det denna gran som är nationens huvudjulgran och som traditionsenligt tänds av presidenten varje år. Dock ska sägas att den är snyggare i mörkret, när belysningen är tänd.


Familjmedlemmarna står chockade och beskådar riks-julgranen.


Det är roligare att kolla in alla modelljärnvägar som monteras upp runt riksgranen.


Bekant byggnad i julutstyrsel. Därinne bor Systers Ysters polare, presidendöttrarna.


Jesusbarnet dök upp helt oväntat.


Dotter med julgranar. Runt National Christmas Tree finns inte bara en massa modelljärnvägar utan också en julgran från samtliga delstater. Plus en från Distriktet.


Lillebror i tomtens verkstad, som ligger omkring hundra meter från riksjulgranen.


Big Brother har vuxit ikapp hustrun. Men hon fuskar genom att sätta på sig skor med klackar. Här är hon uppenbarligen upptagen med att bevaka vad Obama har för sig därborta i huset.



Men nu är hon vänd åt rätt håll. Som synes har Syster Yster några centimeter kvar innan hon är lika lång som sin mor. Sannolikt världens två snyggaste tjejer.



4 kommentarer:

Hanna sa...

Ja, det var verkligen en riktigt ful gran! Otroligt! När det nu finns så många granar i världen undrar man ju lite varför de valde just den. Men, desto vackrare åskådare! och jädrar vad Big Brother har blivit lång! Det känns ju bra att det inte bara är jag som blir omvuxen...

Anna Karin sa...

Instämmer!
Och vilken fin bild på dig, Peter. Väldigt snygg keps också!

Peter sa...

Jo, nu har BB tagit upp centimeterjakten på mig och närmar sig med stormsteg. Det skiljer nog bara fyra just nu... Apropå granen så är den planterad på platsen sedan ett antal år, så det handlar nog mest om (brist på) skötsel och omvårdnad här.

Tack, AK. Jag hade en gång en fiskarkeps från Bretagne som jag älskade. Den glömde jag på tunnelbanan och sedan var den borta. Den på bilden är rätt lik, men når naturligtvis inte riktigt upp till samma smakfulla och estetiska nivå.

Olle J. sa...

Nog för att veckohandling för en barnfamilj är omfattande men nog kan en kombination av dra-mat och ryggsäck eller lämplig cykelkärra ha sina fördelar? Den ökade fysiska ansträngningen kan ju inte vara i närheten av den psykiska ansträngningen det innebär att snurra runt i trekvart.