onsdag 22 oktober 2008

Musik från New Orleans på svenska

Paneldebatt om det amerikanska valet. Hustrun till höger.


Livet kan vara smått paradoxalt ibland. Min gode vän Mark, en cool konstnär och snickare med hästsvans, frågade för någon vecka sedan om jag ville följa med och ta en drink och lyssna på musik. Det var en bekant från hans hemstad New Orleans som hade en spelning i DC. "Ja, dessutom är hon från Sweden, du kanske känner henne?"

Det var Theresa Andersson, bördig från Gotland men sedan länge bosatt djupt nere i den amerikanska södern. I flera år bodde hon granne med Mark och han anlitade henne dessutom i samband med de festivaler han var med och arrangerade.

Hur som helst. Jag hängde på och det visade sig Theresa uppträdde tillsammans med Ane Brun och Tobias Fröberg nere på House of Sweden. Så kom det sig att jag tack vare en hippie från New Orleans hamnade på en totalt svenskpräglad afton. Dessutom var det rent musikaliskt en riktig höjdarkväll. Dessa ungdomar (själv tycker jag att alla under 40 är "unga" och att Talking Heads är helt nyskapande och så modernt det kan bli) kunde verkligen lira och Anderssons one woman show var klart imponerande.

Några smakprov kan ses och lyssnas till på hennes Myspace-sida.

Efter en och annan öl och en smula eftersnack var det så dags att vända hemåt i den kalla Distriktsnatten. Trevligt med en utekväll, det händer inte särskilt ofta.

Tidigare i går, tisdag, var jag på en lunchdebatt arrangerad av en förening för svensk-amerikanskt kulturutbyte. Min hustru var med i en panelen och diskussionen handlade om presidentvalet och om hur intresset för det är i Sverige. Helt opartiskt kan jag säga att hon var bäst, snyggast och smartast i debatten. Precis som vanligt, alltså.

I dag har jag bett om ledigt för ungarna halva dagen eftersom vi ska sticka till ett stort Obama-möte någon timmes bilväg väster om DC. Det ska bli intressant att få se och höra mannen som av allt att döma är USA:s nästa president. Rapport kommer.

Och apropå rapport; Big Brothers fotbollslag är nu i semifinal i slutspelet, efter att de vann kvarten måndags med 2-0.

Inga kommentarer: