lördag 25 oktober 2008

Regn över Distriktet och Häcken tillbaka

Det har regnat nästan hela dagen här i DC. Och när det regnar här så regnar det. Typ vattenfall. Det är rätt fascinerande förutsatt att man slipper att gå ut. Vilket vi inte lyckades undvika helt och hållet. Det var nämligen Fall Fest på Big Brothers skola och vi åkte dit en sväng på eftermiddagen. Som tur var hade de flyttat alla aktiviteter inomhus.

Innan dess var jag ute och sprang för första gången på tio dagar. Tog en sväng in till The Mall och kollade in alla turister.

Sedan stack vi och hämtade Syster Yster som hade haft en sleep over hos en kompis. Därefter hämtade vi en kompis till Big Brother som ska sova över här i kväll.

Kvällen har ägnats åt att sätta ihop nya Ikea-möbler samt Caps mot Dallas Stars på TV. Vinst för Washington efter sudden death. Inga svenskmål. Inte heller Ovechkin verkar vara i form. Inte ett enda mål så här långt.

När vi ändå är inne på ämnet sport: Jag antar att min goda vän Bettan är glad sedan Häcken för femtielfte gången lyckats ta sig upp i Allsvenskan. Ingen publik. oftast tråkigt spel och en simpel arena på Hisingen, men det är ändå lite imponerande att detta kvartersgäng ständigt lyckas att ta sig upp i högsta eliten.

Ett annat kvartersgäng, Big Brothers gamla lag Brommapojkarna, är också på väg tillbaka. Såvitt jag förstår så är de klara för kvalspel, antingen mot Gefle eller Ljungskile. Jag har lite svårt för BP måste jag erkänna. För min del får både Gefle och LSK vara kvar i Allsvenskan.

7 kommentarer:

Olle J. sa...

Som boende i kvarteret i fråga är jag tämligen nöjd att häcken i fråga sedan länge har jämnats med marken och gett plats för ett hus.

Några gånger har jag råkat ut för att liten unge från en balkong på innergården skrikigt "GAIS ä bajs" för att sedan snabbt gömma sig. Han har även stått ute på torget med en stor Häcken-flagga och tjoat "Hata GAIS".

Den småknubbige tioåringen är dock inte lika tyken öga mot öga.

Peter sa...

Det verkar vara en rätt typsik Häcken-anhängare. Även BP:s "klack" har en medelålder som ligger däromkring. Runt tio år. Möjligen något under.

Werner sa...

GAIS-anhängare verkar vara förgrämda gubbar som stapplar fram mot förtidspensionen.
Om 10 år så finns det alltså bara Häckenanhängare kvar. Läskiga tanke.

Peter sa...

Jäpp. GAIS:are har givit förgrämdheten omkring 5 600 ansikten (genomsnittliga storleken på Atleternas hemmapublik). Att älska GAIS är att lida. Därom råder inga som helst tvivel. Men hellre passion än vegeterande.

Anonym sa...

fel peter, ovie må vara i en svacka, men han har hittat nätet två gånger, i samma match dessutom.. vill jag minnas

Olle J. sa...

Nu kanske jag skall säga att jag inte har något emot ungen. En tioåring som håller och går och stöttar sitt lokala lag ligger bättre till i min bok än en tioåring som håller på Zlatan och Manchester United. Ja, det omdömet gäller inte enbart tioåringar, utan alla åldersgrupper (om denne nu inte råkar bo i Manchester eller Salford).

Det är förstås osannolikt att lag som BP och BK Häcken kommer att ta över publikmässigt. Även om alla människor är olika och göra olika val, handlar det en del om vad man vill få ut av sitt supporterskap. Jag vågar sticka ut hakan och säga att tioåringens perspektiv inte är det samma som den som är mellan 15-30 år. Hur många punkare genom åren har inte blivit gaisare fastän de egentligen inte är intresserade av fotboll - i alla fall inte till en början? Kanske gäller det samma det där andra laget och dansbandsfantaster i Surte, vad vet jag.

Peter sa...

Jovisst har Johan O helt rätt. Två mål av Ove och dessutom tre assist. Backstroom har tre assist. Semin leder den interna Capspoängligan överlägset, 14 poäng. Nyyylander är tvåa på åtta.