fredag 17 oktober 2008

Pugh, Commando, Lolita - men KSMB var bäst

Internet, YouTube och MySpace kan ge en och annan nostalgisk återblick/kick. Jag kan till exempel konstatera att det endast finns en svensk rockartist som kunnat bära en hockeyfrilla med hedern i behåll: Pugh Rogerfeldt.

Mats Ronander klarar det definitivt inte.

Lolita Pop och Commando M Pigg var två svenska popgrupper som jag gillade för sisådär 25 år sedan. Deras storhet har förbleknat ordentligt i historiens obarmhärtiga ljus, men det är ändå rätt kul att höra gamla favoriter som Lolitas "Solen" (hette den väl? Karin Wistrand sjunger så himla bra) och Commandos "Mot Stjärnorna" (ter sig en aning pekoral i dag). Skivorna har fastnat i min vinyl-box nere i den svenska källaren. Det var länge sedan de snurrade på en grammofon. Men så plötsligt finns de där i mina hörlurar. Tack vare Internet.

Men mest och bäst nostalgi... KSMB. Jag var aldrig punkare, kände mig lite för gammal när de där säkerhetsnålarna genom kinderna och de konstiga frisyrerna dök upp. Trots att jag bara var 17 år, typ. Men KSMB var svåra att stå emot trots all min punkskeptisism. Deras "Sex Noll Två" är fortfarande riktigt, riktigt bra. Liksom "Klockan 8" som gjordes efter gruppens turné på svenska kåkar. "Du är så vacker när du ler i telefon". KSMB var poesi, budskap, intelligens och energi på samma gång, Sveriges Clash. Starkt.

Inga kommentarer: