fredag 22 maj 2009

Den stora Virginiautflykten

Den stora vinprovardagen i Virginia genomfördes således i går torsdag, umder extremt sakkunnig ledning av min gode vän Raymond. Han tog mig till ställen i delstaten som jag knappast hade hittat på egen hand. Plötsligt dök det upp små byar, med bykrogar, trevliga kaféer och en och annan minimal grocery store.

Jag är ingen vinkännare och har ingen som helst ambition att bli någon (huvudsaken är att vinet innehåller alkohol, höhö), men uppskattade ändå min guides kompetenta kommentarer i samband med de tre vingårdar vi hann besöka, med tillhörande vinprovning på varje ställe.

Det visade sig vara en höjdare att åka en vanlig vardag, eftersom vi i stort sett var ensamma både på vägarna och på vingårdarna. Följdaktligen kunde vi prata en hel del med folket som jobbade på respektive ställe. Det fanns många berättelser att berätta...

Vi hann även med både lunch och en enkel middag på varsin trevlig krog in the middle of nowhere. Kanondag, kort sagt.

I dag har jag ägnat mig åt träning (12 kilometer) och turistande medelst cykel med äldste sonen. Vi stack bland annat till min favvodiner Mr. T:s på Capitol Hill. Framemot kvällen dök det upp en glad överraskning: Min bloggkompis Taina tillsammans med vännen Helena ringde och berättade att de var i Georgetown. Tio minuter senare satt de på vår bakgård i den ljumma natten och läppjade på varsin mexikansk öl. Otroligt roligt att träffas IRL!

Jag återkommer i ämnet senare.

I morgon ser jag fram mot en tripp till havet.

Det är ett hårt liv här i Distriktet...

Vi åkte ut på landsbygden i Virginia för att besöka vingårdar...
...och där växte det vindruvor i långa rader.

Min oerhört kunnige vinvän Raymond i samtal med en vad-det-nu-heter som ger en smakprover av olika vinsorter och berättar en massa...

...om olika druvsorter och om just det året var torrt eller kallt eller hur vinet gifter sig med vissa ostar. Raymond hajade tugget. Jag rullade, luktade, smakade och försökte se initierad ut. Nickade...

...instämmande vid lämpliga tillfällen och hade dagen till ära klätt mig som jag tror att en fransk vinkännare klär sig när han är ute och provsmakar. Lite vitt, lite uppknäppt, lite smakfullt.

Virginia är på många sätt en hemsk delstat med mycket dödsstraff, rasism och konservativa vapengalningar. Men det är en fördömt vacker delstat med en massa guldkorn. Kolla t ex in denna grocery store som plötsligt dök upp längs vägen...

...eller den här miljön fångad från bilfönstret. Kunde ju vara hämtad från mina småländska hemtrakter...
...förutom att bergen är mer dramatiska här, vilket gör landskapet mer spännande och oförutsägbart på något sätt.

Även de små byarna och mer kulturpräglade miljöer känns äkta och väldigt "oamerikanska". Här en gammal kvarn ungefär 1,5 timmes bilväg från centrala DC.

4 kommentarer:

Werner sa...

Frågan är vad som är "amerikanskt". USA är ju inte homogent utan verkar bestå av en massa olika "länder" och det är spännande att upptäcka olikheterna mellan Distriktet, staterna i öst, söderns landsbygd, västkusten, New York... Så fortsätt. Lycka till.

Anna Karin sa...

Vilken otroligt bra bild på dig i den smakfulla skjortan! Tänk att ha en sån snygging till svärson.
Man är liksom tacksam.
/Svärmor

Anna Karin sa...

Vilken otroligt bra bild på dig i den smakfulla skjortan! Tänk att ha en sådan snygging till svärson. Man är liksom tacksam.
/AK

Peter sa...

Werner: Jo, ju mer jag lärt mig av det här landet, desto mer förstår jag hur många olika länder det egentligen består av. Även om det naturligtvis en del basala värderingar som förenar.

Anna Karin: Otroligt välformulerat inlägg med viktigt innehåll. Publicerar det dubbelt upp för säkerhets skull. Så ingen missar det. Tack!