måndag 18 maj 2009

En tvådagars bildkavalkad

I söndags var det konsert i en av parkerna här i närheten. Där fanns det clowner som blåste ballonger...

...och barnen fick gratis glass. Syster Yster trodde att hon hade missat sin gratisglass, men...

...det visade sig som tur var vara helt fel.

Lillebror lät sig naturligvis väl smaka, medan Storstorebror och farsan lät bli att glassa.

Det var ett rätt coolt band som spelade.

Lite halvsuddig bild från kvällen konsert med Syster Ysters kör. Hon var naturligtvis bäst som vanligt...

...här tillsammans med körens fantastiska lärare Miss Crocket och kompisen Emma efter framträdandet.

Denna måndag kommer att gå till historien som den dag när jag åter tog tag i det här med att leva sunt och röra på mig ner. Jag vägde mig nämligen i går och insåg att det var dags att återgå till mer sunda vanor, det vill säga sluta äta godis och efterrätter och chips varje dag samt undvika kaloririk dryck i möjligaste mån (möjligen undantag för helgerna i det fallet...).

Således sprang jag en mil i morse. Sedan cyklade jag och äldste sonen på stan under större delan av dagen. Vi klippte bland annat National Archives, där vi kollade in Declaration of Independence i original, samt National Museum of Art. Däremellan åt vi lunch i The Old Postoffice och åkte upp i det klocktorn som finns där och kollade in utsikten över DC. På vägen hem passerade vi förbi Vita Huset där det pågick demonstrationer på grund besöket av Israels premiärminister Benjamin Netanyahu. Mötet med Barack Obama pågick inne i huset just när vi cyklade förbi.

Efter en osedvanligt god middag (kyckling med jordnöts- och currysås samt pasta), gick vi upp till Fillmore Artcenter för att kolla in Syster Ysters kör. Den var hur bra som helst och var definitivt kvällens bästa nummer (det var en massa uppträdanden).

På vägen hem gick vi rakt in i en avspärrning några kvarter från vårt hus. Massor av poliser och secret service-folk på plats. Det var sannolikt den tidigare utrikesministern Madeleine Albright som hade bjudit in Netanyahu på middag till sitt hus på 35th Street. Vi frågade naturligtvis vad som var på gång, men fick inget annat svar än att det inte var "anything bad".

Ja, så är det att bo mitt i händelsernas centrum...

3 kommentarer:

Anna Karin sa...

Jag är lite avundsjuk på körledarens frisyr. Tror du att man kan få adressen till hennes frissa?

Taina sa...

Jag undrade just varför du inte åt en glass, men förklaringen kom lite längre ner.
Det finns verkligen mycket att se i Washington och där kommer vi att tillbringa Memorial weekend! Nu måste jag plugga på. Kanske det blir en springtur eller två där och så kanske jag möter en viss Peter skuttande också?
Ha det!

Peter sa...

AK: jag kan fråga henne. Men du kanske inte riktigt har den karaktären på hårstråna som hon har?
Taina: Jag ser fram mot ett IRL-möte i Distriktet. Här finns hur mycket som helst att se och göra. Skicka en e-post med alla frågor och detaljer om när ni kommer osv!