lördag 11 september 2010

Nytt pers på halvmaran

Frågan är om jag inte slog nytt personligt rekord på morgonens halvmara. Jag kommer inte exakt ihåg vad mitt tidigare pers var, men dagens notering - 1,46,22 (nettotid, officiellt lär det vara runt 20 sekunder mer) - är sannolikt det snabbaste jag någonsin sprungit.

Jag får gå tillbaka och kolla i resultatlistorna när jag hinner. Återkommer med besked. Förstår att ni brinner av nyfikenhet.

Uppdatering: Kan nu bekräfta nytt personligt rekord, trots att jag aldrig tidigare varit så gammal som jag är just nu. Tidigare rekord var från S:t Eriksloppet när jag var ung och viril - 2004. Då sprang jag på 1,47,10. Övriga halvmaror som jag sprungit (ytterligare runt fem) har jag legat på lite drygt 1,50.

Hur som helst är jag väldigt nöjd med insatsen. Och hade t o m en del krafter kvar när jag kom i mål.

Loppet var lättsprunget i behagligt väder på grusvägen längs C&O Canal. Knappt en enda backe. Och runt 250 startande gjorde att det bara var lite trångt de första 500 meterna. Sedan var alla utspridda och kunde hålla sitt eget tempo.

Jag gick ut lite löst, men kände snabbt att det gick väldigt bra att hålla ett relativt högt tempo. Parkerade mig på lite drygt fem minuter per kilometer den första milen och kunde faktiskt springa ännu snabbare andra halvan av loppet.

Kilometertider:
5,27; 5,07; 5,11; 5,10; 5,04;
5,02; 5,08; 5,04; 5,00; 5,04;
4,52; 4,50; 4,53; 5,01; 4,57;
4,58; 4,58; 5,09; 5,03; 5,03; 4,52 (plus cirka 30 sekunder de sista meterna)

Snittid/km: 5,02

Efter målgång sprang jag direkt till cykeln, trampade upp för Wisconsin, hämtade Lillebror och stack iväg med bilen till hans första fotbollsmatch för säsongen. Vi hann precis.

Som vanligt var det lite oklart vad resultatet blev, men omkring 9-2 lyder en kvalificerad gissning. Lillebror gjorde två, möjligen tre, mål. Ett riktigt snyggt när han drev bollen ända från egen planhalva och kallt avslutade med ett precist skott i målvaktens vänstre hörn.

Målvakt, ja. Från och med denna säsong kör man nämligen med målvakt och fyra utespelare. Dessutom riktiga inkast, hörnor, straffområde och lite annat som hör riktig fotboll till.

Sammanfattningsvis: En härlig dag för idrottarna i familjen.


Gärna medalj, men först ett rejält personligt rekord på halvmaran. Bloggaren är nöjd med dagens löparinsats. Nu siktar jag på OS 2012.

7 kommentarer:

Werner sa...

Strålande!! Grattis!! Hela Fan-klubben jublar. Snyggt med så jämn fart och krafter kvar. Hur bra blir du inte om några år.

Peter sa...

Tackar ödmjukast!

Anna Karin sa...

GRATTIS!!!
Vilken kanonfin tid, trots nummer 13 på tröjan! Alla på Dammgränd är imponerade!

Unknown sa...

Grattis! Dina blygsamma kommentarer lämnar heller inget övrigt att önska. Nu vet vi ALLT! Tur att du inte hade någon trängsel. I Stockholms halvmara i eftermiddags startade knappt 9000.

Karin sa...

GRATTIS! Jag är mest imponerad över att du orkade cykla efter loppet! Kanon!

Hanna sa...

Otroligt imponerande!! Härligt att låret höll! Och jag håller med karin: imponerande att hoppa upp på cykeln efter det...

Peter sa...

Tack igen!