onsdag 15 september 2010

Mycket snack om valet

Det är lite dagen efter-stämning här i Distriktet. Många pratar om gårdagens borgmästarval och resultatet. Utmanaren Vince Gray vann rätt överlägset mot sittande Adrian Fenty (se min andra blogg, Amerikareportage, för lite mer detaljer).

En av våra bekanta är nära vän med Fenty och när jag frågade hur Adrian tagit förlusten, ryckte han på axlarna.

"Han vet vad han har gjort och är stolt över vad han har åstadkommit. Ingen kan ta ifrån honom det. Han är inte krossad över det här".

Jag gjorde en intervju med en jurist i eftermiddags och passade naturligtvis på att fråga om vad hon tyckte om valet. Hon var allvarligt bekymrad. Hon har två små barn i kommunal skola här i DC och var nu rädd att förbättringarna av skolsystemet nu skulle gå i stå. Liknande tongångar har jag hört från flera håll.

Å andra sidan åkte hustrun med en taxichaufför i dag som var själaglad över att Vince Gray blir ny borgmästare. Han hade inte mycket till övers för Fenty.

I övrigt var vi på "back to school"-night på vår kommunala skola nu i kväll. Jag börjar känna mig som en veteran i sammanhanget, det är ju fjärde skolstarten. Tänk vad åren går.

Det mest upphetsande var beskedet att två av lärarna är gravida (dock ej Lillebrors såvitt vi vet) och att senator Dodd var där. Han går nu på sitt sista halvår som senator och lär väl flytta hem till Connecticut med dottern efter nyår, antar jag.

Big Brothers fotbollsgäng förlorade tyvärr kvällens match med 4-2. Det var dock mot den skola som vann hela serien förra året, så förlusten var inte helt oväntad. Och förra gången de möttes vill jag minnas att Burke-gänget förlorade med 9-0. Så det var ett steg framåt. Big Brother var mest nöjd med att han lyckats med sin extremt finurliga fint. Jag går för övrigt själv på den fyra gånger av fem.

Inga kommentarer: