tisdag 30 november 2010

Och nu... lite statistik

Jag har skrivit det förr, men det förtjänar att upprepas: Jag älskar statistik.

Av någon anledning hamnade jag på statistikspåret när jag insåg att den judiska högtiden Hannukah, börjar i morgon. Det är ovanligt tidigt i år. Normalt brukar den infalla först om ett par veckor.

Hannukah är inte lika stort som julen, men eftersom det finns rätt många judar här i Distriktet med omnejd så märks högtiden helt klart. Överhuvudtaget är DC-området är smältdegel av olika nationaliteter, olika etniciteter och olika kulturer. Det var så jag kom in på det här med statistik.

Precis som i övriga USA älskar myndigheterna i Distriktet alla former av statistik. Inte minst statistik som visar på etnicitet... Således är 55 procent av de omkring 600 000 invånarna svarta, 36 procent är vita. Dessa två grupper dominerar helt. Övriga som räknas i den officiella statistiken är "hispanics" (8 procent), "asiater" (3 procent) samt ursprungsbefolkning (0,4 procent). Dessutom betraktas runt 4 procent som "other".

Det här med att definiera etniskt ursprung är ju rätt kinkigt. Statistiken baserar på hur folk själva har definierat sig. Men hur definierar man sig etniskt om man har en asiatisk pappa, en tysk mamma och själv är född i USA? Vi känner en sådan familj och de brukar alltid kryssa i lite slumpmässigt här och där när statistiken ska samlas in...

Detta om etnicitet. Sedan försökte jag hitta uppgifter om lokal religiositet. Jag kan inte påstå att jag letat särskilt länge (typ två minuter), men enligt Wikipedia betraktar sig drygt hälften av DC-borna som utövande kristna, hela 10 procent säger sig vara troende muslimer och knappt 5 procent utövar judendom. Av de kristna skulle mer än 50 procent (28 procent av de utövande kristna) vara katoliker, enligt Wikipedia.

Uppriktigt sagt så tvivlar jag på de där uppgifterna. Särskilt om att var tionde invånare i DC skulle vara muslimer, men även att var tredje skulle vara katolik. Och jag hittar inget om utövare av andra religioner, men jag är rätt övertygad om att det finns ett gäng hinduer här i sta'n.

Slutligen lite om nationell bakgrund. Enligt officiell statistik uppger 3 500 personer i Distriktet att de har svensk bakgrund (maximalt två generationer tillbaka). Det finns rätt många norska ättlingar också: 3 100 stycken. Danskarna är färre, bara 1 175. De stora invandrargrupperna kommer från tre länder: Irland (37 000 personer), Tyskland (36 000) samt England (28 000). Siffrorna är några år gamla.

Nog om statistik för denna gång. jag antar att inte alla är lika nördiga som jag...

Över till vädret:

I går morse fick jag skrapa bort frost från bilen. I dag har det varit över 18 grader varmt, men regn och mulet. Och nu i natt, den 1 december, har de varnat för kraftigt regn och åska. Vädret är onekligen en aning märkligt här i Distriktet understundom.

Men någon snö lär det inte komma än på ett tag. Den har visst ramlat ner i Sverige om jag förstår saken rätt...

4 kommentarer:

Olle J. sa...

Det där med statistik över etnicitet är onekligen lite svårt. Såg för några år sedan att allt fler medborgare i Österrike numera definierade sig själva som österrikare snarare än tyskar, vilket ju poängterar det påtagligt subjektiva inslaget i etnicitetsbegreppet. När man började räkna människor var man sällan av den uppfattningen. Då var etnicitet något ursprungligt och objektivt. Dessutom kan man la undra varför det är relevant egentligen...

När min bättre hälft skulle studera i Nordkarolina så fick hon fylla i en massa formulär där etnicitet stod med på en fråga. Hon visste inte vad caucasian var men gissade sig till det genom uteslutningsmetoden. Själv hade jag nog vägrat svara på en sådan fråga. Fick överhuvudtaget att de (universitet och stat) ställde en massa frågor som jag inte tyckte att de hade med att göra. Sverige mer sitt personnummer uppfattas ju som ett kontrollerande land men ibland så tycks det som andra, "friare", länder är värre.

Hanna sa...

Jätteintressant! Här i Brasilien är det folkräkning i år, så för ett par månader sedan kom en representant för motsvarigheten till SCB förbi och ställde lite frågor. När det gällde min etnicitet kändes det inte så svårt, men min man och yngsta dottern - vad sjutton ska de räknas som?! Definitivt mörka, men det går liksom inte att klämma in dem i något av facken vit, svart, asiat, indian...

Här blandade sig portugiser med både svarta och indianer under hela kolonialtiden, i betydligt större utsträckning än i USA, så det finns knappt några tydliga etniciteter kvar.
Otroligt häftigt!

Olle J. sa...

Måhända kunde brasilianska SCB använda sig av en färgkarta från färghandeln - lite av en modern version av skallmätning?

Fast med en sådan metod kanske chartersemesterns genombrott i Sverige skulle ge intrycket av en påtaglig etnicitets-förändring i landet...

Peter sa...

Du har helt klart en poäng, Olle. Det "fria" är inte alltid så fritt när det skärskådas. Amerikanerna försvarar sin lite linje när det gäller etnicitet bl a med att det handlar om att kunna följa upp olika grupper socialt - hur är t ex den ekonomiska eller utbildningsmässiga utvecklingen för svarta jämfört med för asiater eller vita (eller caucasians som det mycket rikigt heter här). Problemet är bara att det är väldigt diffusa begrepp, dels för att de bygger på subjektiva bedömningar (eller önskemål?) och dels för att grupperna är för grovt tillyxade. Svarta kan t ex bestå av såväl personer som har föfäder som kom hit med slavskeppen på 1700-talet likaväl som helt nyanlända invandrare från Somalia.

Brasilien har ju en oerhört intressant befolkningssammansättning, har jag förstått. En massa japaner, nord- och sydeuropéer, afrikaner och indianer.