söndag 6 februari 2011

Handla aldrig på Super Sunday

Handla aldrig mat på en Super Bowl Sunday.

Jag lär mig ständigt nya saker i mitt nya hemland och tänker att så måste det vara för varenda invandrare världen över. Att växa upp i ett land innebär att man automatiskt, bokstavligt talat med modersmjölken, får med sig en massa lärdomar som man aldrig behöver tänka på eller reflektera över.

Kulturen sitter i ryggmärgen.

Sedan flyttar man. Till USA eller till Sverige eller till Kina. Och även om mycket är gemensamt över hela jorden, så är det också mycket som inte är det. Plötsligt måste man börja lära om.

Och det går inte automatiskt eller enkelt, kan jag meddela. Man får kämpa för varje kunskap.

Jag kan inte påstå att jag lider av det generellt. Oftast är det kul, spännande och nyttigt att lära nytt. Men det är jobbigt ibland.

I förmiddags, till exempel. Jag hade kört dottern till en kompis uppe i de norra förorterna och tänkte bara åka in en snabb sväng på Safeway för att kompletteringshandla lite på hemvägen.

Redan när jag skulle parkera bilen började jag fatta misstankar. Det var fullt. Inte en plats att uppbringa. Så småningom körde en bil iväg och jag kunde ställa bilen och gå ut med mina kassar (jag tar alltid med beständiga kassar numera, vill ju inte bidra till resursslöseriet och detta lands enorma sopmängder).

Inne på Safeway var det kaos. Köer överallt, folk körde på varandra med kunvagnarna, hyllor gapade tomma.

Jag stötte på en bekant och frågade henne vad som stod på. Hade jag missat någon ny snöstorms-varning?

"It's Super Sunday", sa hon som om det vore något självklart.

Folk laddar upp inför kvällen Super Bowl, den stora årliga finalen i amerikansk fotboll. Och när finalen ska beskådas - då ska det också ätas. Och drickas. I ofantliga mängder.

Så jag slogs med tiotusen andra kunder och lyckades få tag på nästan allt som jag hade på listan. Sedan ställde jag mig i kön - och blev stående där i oändlighet. Eller i alla fall minst 20 minuter.

Sedan åkte jag hem, hittade ingen parkeringsplats (kyrk-söndag), hittade en parkeringsplats till slut, packade in varorna och stack ut och joggade för första gången på ett antal veckor. Härligt väder här i Distriktet, strålande sol och runt tio grader varmt. Jag kutade sex kilometer på en snittid av 5:09/km. Inte så pjåkigt.

Nu är det bara tre timmar kvar till den stora finalen - Steelers mot Packers. I go for Packers. And a couple of beers. Det är ju Super Sunday. Och jag har joggat.

Inga kommentarer: