fredag 11 februari 2011

Jag mötte republikanernas blivande presidentkandidat

Fredag i Distriktet.

Jag hamnade på CPAC 2011 (ett stort möte för folk till höger om mitten, förkortningen ska uttydas "Conservative Political Action Conference) i förmiddags och såg den republikan som förmodligen kommer att utmana Barack Obama om presidentskapet i samband med nästa val, 2012.

Mitt Romney.

Han var lika välkammad och presidentlik som vanligt och jag skulle personligen bli mycket förvånad om han inte går segrande ur republikanernas primärvalsbataljer som inleds om ett knappt år.

Nästan exakt samtidigt som han stod i talarstolen och dömde ut den politik som har förts från Vita Huset i drygt två år, så meddelades det från Egypten att Hosni Mubarak bestämt sig för att avgå.

Och när jag stod och lyssnade på Romneys tirader i den stora balsalen på Marriott Wardman Park Hotel, en halvtimmes gångväg från vårt hus, satt Syster Yster på en mattelektion i skolan. Men istället för att räkna, tittade hon på en TV-utsändning från Kairo tillsammans med presidentens dotter.

Det är i sanning en fantastisk och makalös värld vi lever i. Nu återstår att se om militären i Egypten kommer att lämna ifrån sig makten eller om folkets jubel kommer att fastna i halsen.

Jag återkommer med bilder från CPAC 2011 senare. Det var onekligen en hel del märkligt att fästa blicken på där. Bland annat kunde man kasta ägg på Al Gore.

I övrigt kan meddelas att Big Brother är på skoldans och att vi övriga i kväll ätit en fantastisk god stekt kyckling, dränkt i en marinad bestående av sesamteriyaki, honung och citron. Till detta serverades cole slaw, couscous, tsatsiki, hummus och diverse andra godsaker.

I morgon ser jag fram mot att det ska bli drygt tio grader varmt och sol samt att Caps vinner över kungarna från änglarnas stad. Los Angeles Kings, alltså. Tyvärr krockar matchen med den finaste eftermiddagsvärmen, den börjar 12.30 lokal amerikansk östkusttid.

Men det är smällar man får ta.

2 kommentarer:

Grekland nu sa...

Intressant att höra om vem som troligen blir ny republkansk kandidat, det hade jag ingen koll på. Sen tycker jag det är lite fascinerande att dottern går i samma skola som Obamas döttrar. Går de verkligen där som alla andra barn? Men livvakter måste de väl ha i alla fall? Nåt annat är väl inte möjligt i dagens värld, antar jag.

Peter sa...

Den äldsta dottern går i samma skola som vår dotter, den yngre går också på skolan, men i"lågstadiet" som ligger några kilometer bort. Obamatjejen har en livvakt med sig inne på skolan, civilklädd (inte kostym och solglasögon...) och utan synliga vapen. Kan tas för vilken lärare som helst och det är väl tanken. Sedan kryllar det av stationerade polisbilar runt skolan, särkilt vid lämnings- och hämtningstider. Jag antar att det också finns ett gäng "undercover" utanför som inte syns. Hon åker varje dag med en secret service-bil. Men på själva skolan rör hon sig som vilken elev som helst. Härliga bilder på din blogg, förresten!