måndag 18 april 2011

Ska alla leva som vi behövs några jordklot till

3,71 jordklot. Det blev vårt resultat när Syster Yster förhört oss om våra levnadsvanor. Om alla skulle leva på vår standard, med vår energikonsumtion och med vår resevanor, så skulle inte Jorden räcka till.

Onekligen en intressant och inte så lite skrämmande insikt. Och då ska ni veta att vi ändå ligger på ungefär halva nivån jämfört med genomsnittsamerikanen. Skulle alla leva som de, hade de med andra ord behövts drygt sex jordklot.

Syster Yster gjorde detta som en skoluppgift (bra skolan!). Den som vill kan själv gå in och testa via webbplatsen Ecological Footprint.

Det som fick våra värden att rusa i höjden var framförallt resorna. Bara det faktum att vi flyger till Sverige varje sommar ge en del footprints... Plus att vi relativt ofta flyger inrikes här i USA och att vi har en stor bil utan hybridmotor (vi är en stor familj). Och sedan är ju det här huset som vi bor i inte det mest resurssnåla, om man säger så...

Nå.

Lillebror är på springbreak och i morse blev äntligen vårt efterlängtade besök i poolen av. Dagens stora händelse var annars att Potomac River svämmar över, se några bilder här nedan. Enlig uppgifter i medier, om man nu kan tro på dom, så ska vattnet "peaka" om en dryg halvtimme. Jag funderar på att springa ner och kolla läget. Man är ju nyfiken i en strut.

Slutligen kan jag meddela att jag deklarerat. Som egenföretagare är det inte bara att kryssa och slänga in blanketten. Det krävs en sammanfattning av hela årets intäkter - många och små - och det är moms hit och avdrag dit och bilagor fram och åter.

Jag har aldrig tyckt att det varit särskilt svårt att fixa det där, har ju jobbat som bokförare en gång i urtiden (dubbelt italienskt). Men år var första gången jag körde allt på Internet - och döm om min förvåning när jag insåg att det var betydligt mer komplicerat. Hela processen tog nästan hela den arbetsdag som var kvar efter simhallsbesök och flodkoll. Men är allt inskickat och klart och nu återstår bara att betala in skatten...


Floden svämmar över. Det händer då och då och i dag evakuerades ett par fastigheter och folk fick flytta sina bilar från de underjordiska garagen i området...

...dramat lockade till sig en hel del publik, som synes... ...liksom de lokala TV-bolagen.

4 kommentarer:

Werner sa...

Jättebra hemläxa! Och....?

Peter sa...

Ja, vi får väl börja tänka lite mer på vår omvärld helt enkelt. Cykla mer, köra bil mindre. Problemet är bara att ungarna är så lata, de kräver att jag ska köra dom hela tiden. När jag var barn så cyklade jag. Sommar som vinter. I snöstorm och i solgass. Hade tre mil till skolan. Enkel väg. Men det var inget jag klagade över.

Werner sa...

Det här är en fascinerande situation. Det kallas visst "kognitiv dissonans" när vi säkert vet något, men agerar som som om vi inte visste. Det finns de som påpekar att det är inte helt säkert att vi går mot katastrofen (bara till ca 94%) och samlar alla tänkbara argument varför vi inte behöver ändra oss. Sen har vi de/oss/jag som vet är vi sannolikt är i nedförsbacken men fortsätter att leva som förut. (Ja, jag flög ner till Skåne i dag, men varför skall bara jag cykla ner?) Problemet är inte vårt förnuftiga tänkande utan vårt oförnuftiga agerande. Ragnarök är på väg.

Anna Karin sa...

Det är nog en viss skillnad på trafiken i Oskarshamn på 70-talet och i Washington i dag. Jag är tacksam för att barnen är "lata" och låter sig skjutsas.
(Förresten: TRE mil till skolan?)