torsdag 13 oktober 2011

Vi rättrådiga knöt våra händer i triumf

När man styr kosan söderut och startar från de västra förorterna i Stockholm har man i princip två alternativ: Essingeleden eller färjan via Ekerö. Eftersom färjan kostar pengar och normalt tar längre tid, så väljer de allra flesta Essingeleden.

Åker man under rusningstid, särskilt på fredagseftermiddagarna, så är köerna till leden långa om man kommer från Brommahållet. Det kan gå i snigelfart redan vid Alvik, ibland ännu längre ut. I högerfilen, alltså. För det är den som svänger ut på Essingeleden efter Tranebergsbron.

Så hur gör man? Väljer man det moraliskt riktiga alternativet och lägger man sig i högerfilen direkt och väntar tålmodigt på sin tur? Eller väljer man det moraliskt minst sagt tveksamma alternativet att hålla sig i vänsterfilen, låtsas som om man ska rakt fram och in mot sta'n istället för att åka in på leden - och sedan "cut the line" och kör in i högerfilen strax före påfarten?

Och hur populär blir man i så fall? Påfallande många Mercedes- och BMW-bilar kör den omoraliska vägen. Vi andra, hederliga, strävsamma, plikttrogna och solidariska - vi tar vårt ansvar och står still i kön. Och svär åt alla de omoraliska egoistiska skattesmitarna.

Det här intressanta moralska dilemmat är ingalunda svenskt. Vi har exakt samma fenomen här i Distriktet. I dag, när jag skulle hämta Big Brother från hans fotbollsträning, så la jag mig solidariskt i högerfilen eftersom jag så småningom skulle köra av till höger.

Bil efter bil susade förbi mig till vänster. Jag och mina högermedtrafikanter - vi ärliga - gjorde vad vi kunde för att täppa till alla hål, så att ingen av smitarna skulle komma in.

Man ska inte kunna fuska sig till förmåner - det är orättvist!

När avfarten närmade sig, ökade spänningen. Vi höll våra minimala avstånd mellan bilarna. De omoraliska bilarna försökte knö sig in. Vi låtsades inte se dom. En BMW (jo, det är samma slags ägare till det bilmärket på den här sidan av Atlanten) trängde sig helt rått in, så hänsynslöst så att bilen bakom tvingades sakta ner för att undika plåtskador.

Vi högerfilare kastade oss naturligtvis på våra tutor i protest mot vänsterfilaren och i solidaritet med bilen som tvingats släppa in den där BMW:n.

Strax därpå hände samma sak. Men den gången släppte inte den bakomvarande bilen greppet utan körde bara på, höll avståndet till den framförvarande bilen. Krocken var i stort sett ett faktum, när den omoraliska vänsterfilaren ställde sig på bromsen och undvek att köra in i den andra bilen med några centimeter tillgodo.

Vi rättrådiga bilister knöt våra nävar i triumf.

En härlig seger för moralen i samhället och en vinst mot den råa egoismen.

6 kommentarer:

Mikael B sa...

Men kusin Peter, tråkigt att läsa din generalisering av BMW-ägare. Jag har ägt BMW i 15 år nu och vi verkar ju kunna umgås ändå? Möjligtvis har vi inte mött varandra i trafiken dock.

Den här typen av generalisering ökar ju bara fördomen om att "alla" BMW- och Mercaägare är trafikbufflar, vilket naturligtvis inte är sant. Känns som att du beskriver ett fenomen som du _vill_ se, snarare än fakta.

Kusin Micke

Peter sa...

Micke, du är naturligtvis exkluderad från denna generalisering, that goes without saying. Men visst, du har en poäng. Jag målade med den breda penseln där. Jag känner flera BMW-ägare som är riktigt trevliga typer. Att det var ett en BMW- respektive Merca-ägare som betedde sig som jag beskrev i går, var säkert bara en tillfällighet. Var snäll och ta emot min ödmjuka ursäkt. Jag gör en total juholt... jag menar pudel.

Annika sa...

Ja, trafiken här ÄR ju en sort för sig. Får nervsammanbrott av att köra på the beltway. Störst och vackrast ska in till varje pris, och de verkar tro att de är viktigare än alla andra.
Suck.
Det finns ju en hel del "störst och vackrast" bilar också.
Ibland blir man ju bara så förb....

Werner sa...

Min erfarenhet är att det är nästan utan undantag BMW- och Mercedesägare som beter sig på det här sättet. Det innebär inte att alla BMW- och Mercedesägare gör det. Kan man ställa sig frågan varför de personer som har denna attityd väljer BMW/Mercedes?

Peter sa...

Jo, Beltvägen är ett kapitel för sig. Försöker i möjligaste mån undvika den, särskilt under rusningstrafik...

Werner, nu retar du ju upp min kusin Micke igen, precis när jag lyckades lugna ner honom. Fast tack för att du bekräftar min tes om hur förare av vissa bilmärken utmärker sig i trafken.

Mikael B sa...

Peter o Werner:
Bara så ni vet; min erfarenhet är att det oftast är volvoägare som bufflar ;)