söndag 24 juni 2012

Back home i Distriktet

Egentligen hade jag tänkt lägga ut en massa bilder, men min stackars antika datamaskin är så långsam och trött i kväll. Troligen helt slut efter att ha rest genom åtta delstater på en vecka. Så det får bli ett textinlägg - bilderna kommer senare. Promise.

Vi är alltså tillbaka i Distriktet efter en veckas roadtrip längs nordöstra USA. Allt har gått jättebra och vi har haft fantastiskt kul.

Tidigt i fredags morse åkte vi iväg från Cape Cod uppe i Massachusetts och kryssade sedan söderut längs diverse konstiga och skojiga vägar. Min ambition var att undvika pulsådern I 95:an eftersom vi därmed garanterat skulle fastna i trafikkaos runt N Y City och Philadelphia under fredagsrusningen.

Min taktik höll väldigt bra rätt länge. Tills vi kom fram till the middle of nowhere där dom plötsligt hade bestämt sig för att riva en bro och leda om trafiken en tre, fyra svenska mil eller så längs vindlande väger uppe i Appalachiska bergen (här hör ni kanske banjomusiken tona fram i bakgrunden - dadadadada).

Vi lyckades dock överleva denna omväg och två timmar senare satt vi likt förbaskat fast i en bilkö i förorterna till Philadelphia.

Framåt femtiden var vi dock framme i Wilmington, dit hustrun redan anlänt medelst tåg från DC. Vi chackade in på ett ytterst trevligt hotell och firade midsommar genom att gå ut och äta på ett äkta amerikanskt ale house. Ungefär samtidigt som vi satte oss till bords bröt det ut världens åskoväder som sedan fortsatte i runt tre timmar. Det kändes som om den gångna veckans extremt varma och fuktiga väder liksom laddat upp för detta utbrott.

Dagen efter sken solen och vi tillbringade en slapp morgon med bad i hotellpoolen, en långsam frukost samt besök på New Sweden Center ute vid hamnkvarteren. Här har en ideell organisation byggt upp ett litet centrum som helt och hållet handlar om när svenskarna (och ett gäng finländare) kom till Delaware och Wilmington för att kolonisera Nordamerika. Extremt intressant för en historienörd som er ödmjuke bloggare. Vi träffade dessutom en hop trevliga ocj entusiastiska människor där vid centret och blev kvar rätt länge. men det var det värt.

Därefter styrde vi kosan söderut, ner mot den atlantiska oceanen och Rehoboth Beach. Målet var att försöka hitta något hotell längs stranden, men nästan allt var fullbokat. Och de rum som fann kostade en förmögenhet. Så vi bestämde oss för att tillbringa resten av dagen och kvällen på stranden och sedan åka hem framåt natten.

Eftermiddagen tillbringades således på stranden. 24 grader i vattnet, strålande sol och hur skönt som helst. Sedan tog vi en dusch vid strandduscharna, turades om att byta om i bilen samt gick till en av sta'ns bästa fiskrestauranger. Eftersom vi hade sparat in 500 bucks på att inte sova över, så tänkte vi att vi kunde unna oss en schysst middag.

Vi hade precis fått in förrätten när kyparen, som för övrigt hette John, kom fram och sa att de tyvärr fått strömavbrott och att våra varmrätter nog skulle bli en aning svåra att leverera. Vi avvaktade en stund, men no el kom så vi betalade vår måttliga nota och tänkte att vi får väl leta reda på ett annat ställe.

Bara för att inse att i stort sett hela Rehoboth Beach var utan el... Kinkikt för hungriga. Tydligen hade det våldsamma åskovädret kvällen innan slagit ut en stor del av den lilla stadens elförsörjning. Lite smolk i bägaren. Vi tröstade oss med glass på ett av de få ställen som hade el. Framåt niotiden påbörjade vi resan hemåt och stannade en bit utanför Rehoboth och slängde i oss lite god tomatsoppa.

Hemma igen runt midnatt, trötta men mycket nöjda med vår resa.

Denna söndag har ägnats åt diverse olika småprojekt, som städning, trädgårdsfix, tvätt. jag har dessutom cyklat 30 km (snittfart 25,4 km/h, motvind och uppförsbacke hela tiden), varit och handlat, lagat mat, samt kollat dagens EM-match mellan England och Italien - två lag som inte imponerade särskilt mycket. Men Italiens seger (på straffar) var helt klart rättvis.

I morgon blir back to work för en annan. Ett gäng artiklar ska skrivas, texter ska redigeras och diverse researchmaterial ska nagelfaras.